مهمترین اشتباهات نوازندگان در تمرین ساز

 

اشتباهات رایج هنرجویان موسیقی شامل موارد ساده و مهمی است که اکثر هنرجویان بدون اطلاع از معایب و پیامدهایی که دارند آن ها را انجام می‌دهند، اگر شما هم هنرجوی موسیقی هستید و قصد حرفه ای شدن در نوازندگی ساز خود را دارید می‌توانید با کمک این مقاله نحوه تمرین صحیح و اصولی را بیاموزید و از اشتباهات رایج خودداری کنید.

اما اشتباهات رایج هنرجویان موسیقی شامل چه مواردی هستند و هنرجویان باید چه نکات مهمی را در طی اجرای خود رعایت کنند؟

 

بدون گرم کردن تمرین خود را آغاز نکنید

 

فرقی نمی‌کند شما ساز می‌زنید یا آواز می‌خوانید. قبل از هر فعالیت موسیقیایی باید بدن و عضلات خود را گرم کنید. قبل از اینکه تمرین خود را شروع کنید دست و انگشتان خود را نرمش دهید و  به یاد داشته باشید که هرگز بدون گرم کردن شروع به اجرای قطعات سخت و تکنیکال نکنید.

توجه نکردن به این نکته ی ساده باعث می‌شود که فشار زیادی به عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی در آن به وجود آید. یکی از روش هایی که به گرم کردن کمک می‌کند اجرای قطعات ساده و کوتاه پیش از شروع تمرین اصلی است. می‌توانید چندین قطعه ی راحت تر را به انتخاب خودتان با سرعت پایین اجرا کنید و وقتی احساس آمادگی کردید به سراغ قطعه ی اصلی بروید.

 

به نحوه خاتمه تمرین اهمیت دهید

 

 

یکی دیگر از اشتباهات رایج هنرجویان موسیقی این است که یکباره دست از تمرین می‌کشند و به سراغ فعالیت های دیگر خود می‌روند. اگر قصد این را دارید که به یک نوازنده حرفه ای تبدیل شوید باید حرفه ای تمرین کردن را هم یاد بگیرید. یک نوازنده حرفه ای باید برای تمرین خود برنامه خاصی داشته باشد که این برنامه شامل گرم کردن قبل از شروع تمرین و سرد کردن پس از پایان تمرین است. بدن نوازندگان گنج مهم و ارزشمندیست که باید به درستی از آن مراقبت شود.

نباید انتهای تمرینتان را با یک قطعه سرعتی و تکنیکی به اتمام برسانی، با یک قطعه ی ملایم به آرامی عضلات خود را سرد کنید، استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان هم یکی از مواردیست که به شما کمک می‌کند تا از فشار وارد شده بر عضلات خود بکاهید.

 

تنفس در طول قطعه

 

یکی از نکاتی که اکثر نوازندگان با آن آشنایی ندارند، تنفس صحیح و زمان نفس کشیدن در طی اجرای یک قطعه است. شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما تاثیر بسیار زیادی در کیفیت تمرین کردن شما دارد.

در طول تمرین در طی دوره های مشخص مثلا هر 15 دقیقه یکبار، بهتر است از جای خود بلند شوید و نفسی تازه کنید، این کار انرژی شما را تقویت می‌کند و کمک می‌کند تمرینات خود را تا انتها با کیفیت و بدون خستگی ادامه دهید.

برای یادگیری تنفس صحیح از استاد موسیقی خود کمک بگیرید. به مرور یاد بگیرید که رد طی اجرای یک قطعه چه زمان هایی می‌توانید تنفس کنید. عدم رعایت این مسئله در دراز مدت اثرات منفی خود را نشان می‌دهد و خستگی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

روتین تمرینی داشته باشید

 

 

بدترین و غیرحرفه ای ترین عادت برای یک نوازنده این است که روتین تمرینی مناسبی نداشته باشد، یعنی در طی روز زمان هایی را بین کارهای دیگر انتخاب کند و با شدت بالا به تمرین نوازندگی بپردازد. جدا از اینکه این مدل تمرین باعث پیشرفت قابل قبولی در هنرجو نمی‌شود، بلکه عضلات و بدن او نسبت به این نوع تمرین واکنش نشان می‌دهند و آسیب پذیرتر می‌شوند.

 

تمرین ذهنی را فراموش نکنید

 

تمرین موسیقی فقط یک مقوله ی فیزیکی نیست که توسط عضلات اتفاق بیوفتد، یکی از اشتباهات رایج هنرجویان موسیقی این است که تمام تمرکز خود را روی مهارت های حرکتی و نحوه اجرای تکنیک ها می‌گذرارند. این در حالیست که در یادگیری موسیقی تمرین های ذهنی باید همانند تمرین ساز زدن به صورت روزانه انجام بگیرد.

یکی از روش های تمرین ذهنی موسیقی این است که هنرجو قبل از شروع نوازندگی نت ها را نگاه کند و جای قرارگیری هرنت را روی ساز تصور کند. یکی از مزایایی که اینگونه تمرینات دارند این است که بدون هیچ فشاری بازدهی نوازنده را افزایش می‌دهند. روانشناسان بر این عقیده اند که برخی مواقع تاثیری که یک ساعت تمرین ذهنی موسیقی روی مغز می‌گذارد با ساعت ها تمرین تکنیکی ساز زدن برابری می‌کند.

 

بدون هدف ساز نزنید

 

 

مهم ترین دلیلی که باعث پیشرفت و موفقیت نوازندگان مطرح جهان شده است، هدف داشتن است. هیچ گاه هدف را در یادگیری یک مهارت دست کم نگیرید. شما باید برای تک تک قدم هایی که در مسیر نوازنده شدن بر می‌دارید هدف داشته باشید، برای مثال برای تمرین هر قطعه و هر اتود و هر گام ، هدف و نکاتی که می‌خواهید از آن یاد بگیرید را مشخص کنید. حتی سعی کنید برای بازه های طولانی تر مثل هر هفته یا هر ماه هم هم هدف خاصی تعیین کنید. این کار هم به شما برای ادامه انگیزه می‌دهد و هم بازدهی تمرین های شما را بالا می‌برد.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش