مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

 

موسیقی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین نمادهای هنر در دنیای معاصر دانست. تا اندازه ای که بیشتر مردم می‌خواهند در ساخت آن نقش داشته باشند و ساز مورد علاقه خود را بیاموزند. در میان سازهای مختلفی که در بازار وجود دارد، دو ساز پیانو و گیتار بیشترین طرفدار را دارند و دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. یکی از این دلایل این است که با استفاده از این سازها می‌توانید در سبک‌های متعدد به نوازندگی بپردازید و یا آهنگ‌های مختلفی را با استفاده ازآن‌ها بنوازید. از طرفی دیگر نیز می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که این دو ساز، شاید از جمله اصلی‌ترین سازها در فرهنگ موسیقی غرب به شمار می‌روند. اما سوالی که برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند به تازگی مسیر موسیقایی خود را آغاز کنند پیش می‌آید این است که کدام ساز بهتر است؟ و یا به شکل دقیق تر، یادگیری کدام یک آسان‌تر است؟

با اینکه نمی‌توان به طور دقیق پاسخ این سوال را پیدا کرد، اما در این مقاله قصد داریم به مقایسه یادگیری گیتار و پیانو بپردازیم و به شما کمک کنیم تا پاسخ این سوال را با استفاده از نکات داخل این مقاله پیدا کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار از جنبه‌های متفاوت

 

در نگاه اول مقایسه کردن پیانو و گیتار همانند مقایسه کردن سیب و پرتقال می‌باشد. ساختار آن‌ها کاملا متفاوت است و نمی‌توان به طور مستقیم آن‌ها را در مقابل هم قرار داد.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیتار قدمتی طولانی تر از پیانو دارد. بسیاری از تاریخ شناسان موسیقی بر این باور هستند که ساز گیتار قدمتی چند هزار ساله دارد در حالی که پیانو را می‌توانیم نوع مدرنی از ساز هارپ به شمار آوریم.

اما برای آن که این مقایسه عادلانه‌تر باشد، ما گروه‌بندی‌ای انجام داده ایم که بر طبق آن به تفاوت این دو ساز می‌پردازیم.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار از دید یادگیری قطعات مختلف

 

از ابتدایی‌ترین قدم‌هایی که یک موزیسین مبتدی برمی‌دارد، یادگیری قطعه‌های مشهوری است که توسط آهنگسازان بزرگ ساخته شده است. برای مثال، شما برای یادگیری یک قطعه باید به نحوه نواختن آکوردها تسلط داشته باشید و بتوانید توالی آکوردهای مختلفی که در داخل آن قطعه استفاده شده است را یاد بگیرید.

حال این موضوع، برای ساز گیتار کمی آسان‌تر ساز پیانو می‌باشد. دلیل آن این است که یادگیری آکوردها بر روی گیتار، یکی از اولین درس‌هایی است که به هنرجو یاد داده می‌شود و پس از آن، هنرجو به راحتی می‌توانید با استفاده از شکل گیری آکوردهای مختلف، به نواختن قطعات مختلف بپردازد. اما از سمت دیگر، در پیانو شما کلاویه‌های متعددی را در مقابل خود می‌بینید که باید برای هر کدام از آن‌ها آکوردهای مختلفی را بیاموزید.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار از دید تئوری موسیقی و چیدمان نت

 

در باب این موضوع، برنده ساز پیانو می‌باشد ! دلیل آن این است که نحوه چیدمان نت‌ها در ساز پیانو بسیار سرراست و ساده است. شما در هر اکتاو ۷ کلاویه سفید و ۵ کلاویه مشکی خواهید داشت. کلاویه‌هایی که در سمت چپ ساز قرار دارند صدایی بم‌تر و کلاویه‌های سمت راست، صدایی زیرتر تولید می‌کنند.

اما در خصوص گیتار این موضوعات کمی پیچیده‌تر می‌شود. اکثر گیتارها شش سیم دارند و سیم‌هایی که از قطر بالایی برخوردار هستند صدایی بم و سیم‌‎هایی که قطر کمی دارند صدایی زیر تولید می‌کنند. اما تا همینجا می‌توانیم گیتار را سازی فرموله شده بدانیم. کوک‌های مختلف و یا گیتارهایی با سیم‌های بیشتر کاملا می‌توانند معادلات را برهم بزنند.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار از دید تکنیک برای افراد مبتدی

 

هنگامی که شما در چند هفته اول یادگیری ساز هستید، کاملا یک نوازنده مبتدی به شمار می‌روید و تکنیک‌های اولیه، عموما تکنیک‌هایی برای یادگیری اصولی ساز است. این مورد برای گیتار کمی سخت‌تر است، به این دلیل که این ساز، سازی فیزیکی به شمار می‌رود. شما باید انگشتان خود را محکم بر روی سیم فشار دهید تا فرت‌های مختلف را بگیرید. این موضوع هنگام گرفتن آکوردها مشکل‌تر هم می‌شود. این موضوع در چند هفته اول ممکن است با درد در سر انگشتان و یا حتی تاول همراه باشد، تا زمانی که پوست سر انگشتان شما قوی‌تر شود.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار برای کودکان

 

بسیاری از بچه‌ها از همان ابتدا به یادگیری ساز گیتار علاقه نشان می‌دهند زیرا به استایل نواختن آن علاقه مند می‌شوند و یا کاراکتر محبوب آن‌ها نواختن گیتار را بلد است. اما باید بدانید که یادگیری موسیقی برای کودکان با ساز پیانو آسان‌تر است. با یک پیانو آن‌ها نیازی نیست با تاول در سر انگشتان خود دست و پنجه نرم کنند و همچنین می‌توانند تنها با استفاده از یک دست به نواختن ملودی‌های مختلف بپردازند.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار از دید هزینه و قیمت

 

شما می‌توانید هر دو ساز پیانو و گیتار را در رنج قیمتی مختلف در بازار پیدا کنید. اما به طور عمده، اگر می‌خواهید یک ساز برای یادگیری و گذراندن دوران ابتدایی نوازندگی خود و یا فرزند خود خریداری کنید، گیتار سازی است که با هزینه کمتر می‌توانید آن را تهیه کنید.

از طرفی اما، اگر می‌خواهید پیانو خریداری کنید و نمی‌خواهید هزینه زیادی کنید، می‌توانید خرید یک کیبورد را در نظر داشته باشید. برخی از کیبوردها، از کلاویه‌های سنگین وزن برخوردار هستند و قیمت مناسبی نیز دارند.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار به شکل خودآموز

 

یادگیری خودآموز ساز گیتار به مراتب راحت‌تر از یادگیری خودآموز پیانو می‌باشد. دلیل آن این است که مقدار تئوری موسیقی ای که برای یادگیری گیتار به آن نیاز دارید، به مراتب کمتر از پیانو خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از نوازندگان مشهور ساز گیتار، به هیچ عنوان نت خوانی بلد نیستند و تنها با استفاده از گوش‌هایشان به ساخت آهنگ‌های خود می‌پردازند.

برای یادگیری گیتار لازم است تا نحوه نواختن چند آکورد اصلی و ابتدایی را یاد بگیرید و چند الگوی Strumming را نیز تمرین کنید. پس از آن می‌توانید به سراغ تکنیک‌های حرفه ای تر بروید.

 

مقایسه یادگیری پیانو و گیتار

 

سخن آخر

 

در این مقاله به مقایسه یادگیری گیتار و پیانو پرداختیم و برای مقایسه عادلانه‌تر آن‌ها را از نظر قدمت و هزینه و قیمت، سهولت یادگیری در کودکان، سهولت یادگیری تئوری موسیقی و چیدمان نت‌ها و تکنیک برای افراد مبتدی و یادگیری هرکدام به صورت خود آموز، باهم مقایسه کردیم.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش