بهترین اپلیکیشن‌ها برای ساخت موزیک با موبایل

 

همان‌طور که از عنوان مقاله‌مان بر می‌آید، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و معرفی بهترین نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی در موبایل بپردازیم. هر چند در دنیای موسیقی نمی‌توان گفت کدام نرم‌افزار بهتر از دیگری‌ست؛ چرا که هر برنامه برای هدف خاصی طراحی شده و کارهای منحصر به فردی را انجام می‌دهد. به هر حال شما باید با این برنامه‌ها کار کنید و نرم‌افزاری که حس کردید برای شما مناسب‌تر است را برگزینید.

اغلب، بهترین نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی مخصوص دستگاه‌های اپل ساخته می‌شوند. دلیل این امر آن است که متأسفانه سیستم عامل اندروید از استاندارد MIDI پشتیبانی نمی‌کند و همین موضوع کار را برای طراحان و توسعه‌دهندگان برنامه‌های صوتی و مخصوصا آهنگ‌سازی که با صدها صدا و افکت متفاوت سر و کار دارند، سخت‌تر کرده است. البته نگران نباشید.

در لیستی که برای شما آماده کرده‌ایم، نرم‌افزارهای خوبی وجود دارند که برای پلتفرم اندروید هم عرضه شده‌اند و می‌توانند شما را ساعت‌ها سرگرم خودشان کنند.

 

Olympia Noise Co Patterning

 

 

به جرأت می‌توان ادعا کرد که Patterning یکی از بهترین برنامه‌های درام ماشین دنیاست. کسانی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند می‌دانند که Patterning معمولی مخصوص آیفون و Patterning 2 مخصوص آیپدها ساخته شده که ویژگی‌ها و امکانات بیشتری در مقایسه با نسخه معمولی دارد.

از قابلیت‌های خلاقانه و منحصر به فرد این نرم‌افزار می‌توان به Randomisation و Coarse Tuning و همچنین امکان اعمال Automation روی هر یک از این تنظیمات، اشاره کرد. علاوه بر این، شما می‌توانید به کمک نرم‌افزار Ableton Link دستگاه‌های مختلف را به یک‌دیگر متصل کرده و از قدرت Patterning در قالب پلاگین AUv3 در سایر نرم‌افزارها بهره ببرید.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف این برنامه آن است که تمام گزینه‌های مربوط به Export غیر فعال هستند و با پرداخت ۶ دلار می‌توانید این گزینه‌ها را فعال کرده و از پروژه‌تان خروجی بگیرید.
با پوزش از کاربران اندرویدی، این نرم‌افزار فقط برای سیستم عامل iOS عرضه شده.

 

Roland Zenbeats

 

 

با خرید Stagelight ، کمپانی Roland رسما وارد بازار نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی شده و به عنوان اولین محصول، تمام اصوات گرم و غنی سینت و درام ماشین‌اش را در قالب نرم‌افزار ZenBeats عرضه کرده است.

در این برنامه می‌توانید پروژه‌های Multi Track را ایجاد یا ویرایش کرده و به لطف پلاگین قدرت‌مند AUv3 ، پروژه‌هایتان را برای استفاده در برنامه‌های دیگر و یا ویرایش در ورکستیشن، خروجی بگیرید. متأسفانه علیرغم ویژگی‌ها و امکانات خوبی که ZenBeats در اختیار شما قرار می‌دهد، رابط کاربری این برنامه به دلیل بهره‌مندی از انبوهی از تنظیمات و قابلیت‌های پیشرفته، بسیار پیچیده است و می‌توان گفت کار با این نرم‌افزار، کمی سخت است.

اگر به دنبال بهترین اصوات با بالاترین کیفیت هستید، لازم است چند پرداخت درون برنامه‌ای را انجام دهید. البته در صورتی که به اصوات با کیفیت خیلی بالا نیازی نداشته باشید، می‌توانید از این برنامه به صورت رایگان استفاده کنید. نکته‌ای که در استفاده از ZenBeats باید مد نظر قرار دهید آن است که بایستی مراقب باشید که صداهای زیادی را با هم ترکیب نکنید چرا که این کار می‌تواند فضای زیادی را اشغال کرده و حافظه داخلی موبایل/تبلت شما را سریعا پر کند.

 

Arturia iSpark

 

 

کمپانی Arturia از آن کمپانی‌هایی است که همیشه تلاش کرده اصواتی با کیفیت را ارائه دهد. iSpark هم از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به ۴۰ کیت درام آکوستیک و درام ماشین و حدود ۶۴۰ ساز مختلف دسترسی داشته باشید. یکی از قابلیت‌های جذاب و منحصر به فرد iSpark ، حالت‌های Shuffle و Shift است.

با فعال‌سازی این حالت‌ها می‌توانید به صدایی بسیار طبیعی و واقعی دسترسی داشته باشید. در حقیقت با استفاده از این حالت‌ها، صدایی که توسط نرم‌افزار تولید می‌شود، این حس را به ما منتقل می‌کند که گویی این سازها توسط انسان نواخته شده‌اند. علاوه بر تمام این قابلیت‌ها، iSpark دارای یک میکسر قدرت‌مند و تعدادی افکت پرکاربرد مانند EQ ، Chorus ، Reverb ، Delay و… نیز می‌باشد.

باز هم با استفاده از Ableton Link می‌توانید با استفاده از کنترلر SparkLE از ویژگی‌ها و قدرت این نرم‌افزار، به شکلی حرفه‌ای‌تر استفاده کنید.
متأسفانه این نرم‌افزار هم فقط مخصوص پلتفرم iOS طراحی شده و ما امیدوارم در آینده، این برنامه را در سیستم عامل اندروید هم ببینیم.

 

Endlesss

 

 

این نرم‌افزار توسط Tim Exile خالق افکت‌های The Mouth و The Finger کمپانی Native Instruments طراحی شده. Endlesss کاربران را به ساخت لوپ‌های خلاقانه کوتاه به نام rifff و به اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران می‌کند. تمرکز این برنامه به جای ساخت پروژه‌های Multi Track طولانی، روی ساخت لوپ‌های خلاقانه و «اشتراک آن‌ها با دیگران» معطوف است. شاید برایتان جالب باشید که طراح Endlesss ، این نرم‌افزار را با عنوان «واتس‌اپ موسیقی» توصیف کرده. از مزایای این برنامه می‌توان به قیمت پائین آن و ایده «ساخت موسیقی به کمک یک‌دیگر» اشاره کرد.

از دیگر مزایای Endlesss حضور چند تن از نوابغ موسیقی مانند Imogen Heap ، Flux Pavilion و شخص Exile در این برنامه است. شما می‌توانید روی rifff های آنان بنوازید و همچنین این شانس وجود دارد که آن‌ها روی rifff شما کار کنند. وقتی با مترونوم و لوپ‌ها آشنا باشید، تولید موسیقی کار بسیار راحتی خواهد بود.

اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌های برنامه مانند افکت‌های جدید، اصوات جدید، دسترسی به تاریخچه و گنجینه بی‌نهایت rifff های ساخته شده، لازم است از اشتراک ماهانه ۵.۵۰ دلار استفاده کنید. به طور کلی، وقتی با این نرم‌افزار به تولید موسیقی می‌پردازید، نباید انتظار کیفیت بالایی را داشته باشید؛ چرا که تمرکز این نرم‌افزار به جای کیفیت، روی تولید موسیقی خلاقانه و جذاب است و محصول نهایی در این نرم‌افزار، بیشتر جنبه Fun دارد.

 

Reason Compact

 

 

خبر خوب برای کاربران اندرویدی… این نرم‌افزار قدرت‌مند علاوه بر پشتیبانی از iOS ، در پلتفرم اندروید هم در دسترس است و کاربران اندرویدی می‌توانند به صورت «رایگان» به اصوات غنی و گرم درام ماشین و سینت Reason دسترسی داشته باشند. از نقاط قوت این نرم‌افزار می‌توان به امکان تعامل با نسخه دسکتاپ ورکستیشن Reason و همچنین امکان خروجی گرفتن از اصوات تولید شده به فرمت WAV جهت استفاده در سایر ورکستیشن‌ها اشاره کرد.

علاوه بر این، Compact از یک رابط کاربری جذاب و مرتب برخوردار است؛ به نحوی که هر کاربر به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و تمام امور مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان انجام دهد. در کنار تمام این‌ها، باز هم به لطف Ableton Live ، می‌توانید از قابلیت Tempo-Sync نیز بهره‌مند شوید.

یکی از مزایای Compact نسبت به رقبا، پشتیبانی از Inter-App و AudioBus است. تنها نکته منفی در مورد این نرم‌افزار آن است که شما در ضبط Multi Track محدود به استفاده از ۳ Track هستید. کلا در تمام نرم‌افزارهای موسیقی، برای استفاده از قابلیت‌های خلاقانه و امکاناتی که می‌توانند منجر به تولید یک اثر هنری خلاقانه و خاص شوند، باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید.

 

Korg iKaossilator

 

 

iKaossilator از آن برنامه‌هایی است که برای معتاد شدن به آن، فقط کافی‌ست چند دقیقه با آن کار کنید. در iKaossilator یک بانک صدای غنی و ۵ Track برای ترکیب اصوات با یک‌دیگر پیش روی شما قرار دارد و شما می‌توانید با استفاده از حالت‌ها و قابلیت‌هایی مانند الگوهای انتخابی و گام‌ها، موسیقی‌های جذاب، خلاقانه و منحصر به فردی را خلق کنید.

بیائید کمی بیشتر در مورد روند تولید موسیقی در این iKaossilator صحبت کنیم. این نرم‌افزار دارای یک پد XY مرکزی است. در واقع تنها با استفاده از این پدها می‌توانید هر صدایی را دستکاری کرده و صدای جدید خاص خودتان را خلق کنید. یکی از نقاط ضعف این پدها، نزدیک بودن بیش از حد محور X و Y به یک‌دیگر است.

این موضوع باعث می‌شود که گاهی اوقات نتوانید آن صدایی که در ذهن‌تان دارید را تولید کنید. رابط کاربری iKaossilator ، قدیمی بودن این نرم‌افزار را نشان می‌دهد. اکنون حتی نمی‌توان به هیچ عنوان اصوات جدید را به این برنامه اضافه کرد. iKaossilator در iOS کاملا رایگان است. البته در Play Store هم برای مدت کوتاهی به شکل رایگان عرضه شده بود.

 

Moog Model D

 

 

متأسفانه Moog هم یکی از برنامه‌هایی است که به صورت رایگان فقط برای سیستم عامل iOS عرضه شده و از این نظر، نمی‌توان به این نرم‌افزار خرده گرفت؛ چون همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اغلب برنامه‌های حرفه‌ای آهنگ‌سازی فقط مخصوص سیستم عامل iOS عرضه می‌شوند و دلیلش هم این است که اندروید از استاندارد MIDI پشتیبانی نمی‌کند!Moog ما را یاد سینتی‌سایزرهای قدرت‌مند و خوش صدای MiniMoog می‌اندازد.

در واقع این نرم‌افزار تمام تلاشش را کرده تا جایی که امکان دارد، MiniMoog را شبیه‌سازی کند. از ویژگی‌های Moog می‌توان به پلی‌فونی ۴ صدایی، MIDI CC برای ارتباط و تعامل با میدی کنترلرها و MPE کنترلرها، پشتیبانی از AUv3 و قابلیت ذخیره و لود کردن Preset اشاره کرد. این نرم‌افزار همچنین دارای یک Looper ، Arppegiator و Delay Bender است.

به هر حال اگر قصد دارید یک نرم‌افزار را از این لیست برگزینید، ما فکر می‌کنیم که شاید بهتر باشد Moog را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که Moog حدودا ۲۰ دلار ارزش دارد و این که بتوانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید، واقعا نیازی به فکر کردن ندارد!

 

KV331 SynthMaster One

 

 

این نرم‌افزار در واقع تمام پلاگین‌های ورکستیشن SynthMaster One را در قالب یک برنامه موبایلی، ارائه داده است. اگر قصد استفاده از این نرم‌افزار را دارید، دست بجنبانید. خوش‌بختانه تا ۱۵ آپریل می‌توانید SynthMaster One را به صورت کاملا رایگان دریافت کنید. بیائید کمی در مورد ویژگی‌های خارق‌العاده این برنامه صحبت کنیم.

SynthMaster One دارای ۲ اسیلاتور به همراه دو Sub ، دو فیلتر، چهار انولوپ ADSR ، سه اسیلاتور فرکانس پائین(LFO) ، پلی‌فونی ۱۶ صدایی و در آخر، بهره‌مندی از Sequencer و Arpeggiator است. با دانلود این برنامه، شما به ۶۵۰ Preset ، یازده افکت داخلی مانند دیستورشن، LoFi ، Ensemble ، Phaser ، EQ ، کمپرسور، Vocoder ، Delay ، Chorus ، Reverb و Tremolo دسترسی خواهید داشت. خوش‌بختانه علاوه بر پشتیبانی از Inter-App ، AudioBus و Ableton Link ، این برنامه با بهره‌گیری از قدرت پلاگین AUv3 می‌تواند با سایر دستگاه‌های مبتنی بر iOS ارتباط برقرار کرده و اصواتی که در این برنامه تولید شده را به سایر دستگاه‌ها انتقال دهد.

نکته مثبتی که در مورد SynthMaster One وجود دارد این است که با دانلود این برنامه، لازم نیست هیچ هزینه‌ای را به صورت خرید درون برنامه‌ای پرداخت کنید و تمام امکانات آن برای شما فعال است. تنها چیزی که ممکن است در مقایسه با نسخه دسکتاپ SynthMaster One از دست دهید، مقداری Preset است که این هم اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که این نرم‌افزار، امکانات «کافی» برای خلق اصوات جدید و منحصر به فرد را در اختیار شما قرار داده است.

 

Ampify Groovebox

 

 

Groovebox یکی از محصولات نرم‌افزاری برند Ampify زیر مجموعه Focusrite است. رابط کاربری این برنامه کاملا ساده و زیباست و دارای کنترل‌هایی فراتر از انتظار شماست. Groovebox شامل ۳ سینت و ۱ درام ماشین است که هر کدام از آن‌ها دارای Preset های متنوع و جذابی هستند. هر چند بدون پرداخت درون برنامه‌ای می‌توانید به صورت رایگان از Groovebox استفاده کنید اما ویژگی‌های اصلی این نرم‌افزار مانند انولوپ‌ها، اسیلاتورها، افکت‌ها و… فقط در نسخه Premium در دسترس هستند.

از این‌ها گذشته، Groovebox کاملا ساده و ظریف طراحی شده؛ تا جایی که به راحتی می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن‌تان دارید را در نرم‌افزار عملی کرده و اصوات جدید و منحصر به فرد خودتان را خلق کنید. تجربه کار با این برنامه هم در آیفون و هم در آیپد بسیار خوشایند و جذاب است.

اما چیزی که این نرم‌افزار را در مقایسه با رقبا برجسته می‌سازد، پشتیبانی از Ableton Export for MIDI & WAV است. به لطف این قابلیت، بدون آن که هزینه‌ای کنید، می‌توانید در حالی که روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، چند Track را ضبط کنید و سپس برای انجام کارهای دیگر مانند اعمال فیلترها و افزودن افکت‌ها، از لاین‌ها در فرمت WAV یا MIDI خروجی بگیرید و ادامه کار را در ورکستیشن‌تان پیش ببرید.

 

BandLab

 

 

تصورش را بکنید… نرم‌افزاری «کاملا» رایگان، بدون پرداخت درون برنامه‌ای، در دسترس بودن در پلتفرم‌های مختلف. به نظر ما که عالی است. پس اگر دنبال نرم‌افزاری می‌گردید که ایده‌های خلاقانه‌تان را به راحتی عملی کنید و با همکاری هم سن و سالان‌تان به تولید موسیقی بپردازید، قطعا BandLab بهترین گزینه برای شماست. این نرم‌افزار با داشتن کتابخانه صوتی عظیم و غنی شامل انواع سازها، لوپ‌ها و سمپل‌ها، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با استفاده از [حداکثر] ۱۲ ساز مختلف، موسیقی‌هایی را تا سقف ۶ دقیقه خلق کنید.
در کنار این امکانات فوق‌العاده، BandLab یک بستر اجتماعی را ایجاد کرده تا بتوانید موسیقی‌هایی که تولید می‌کنید را با دیگران به اشتراک بگذارید، در مسابقات شرکت کنید، به موسیقی‌های ساخته شده توسط دیگران گوش کنید و با سایر کاربران، ارتباط برقرار کنید. مشارکت در این پلتفرم بسیار جذاب است. فرض کنید قطعه‌ای را در این پلتفرم با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید.

حالا کاربران می‌توانند «با اجازه شما» روی موسیقی‌تان کار کنند و ایده‌هایشان را به آن اضافه کنند. با ۱۶ میلیون کاربر فعال در سطح جهان، مسابقات بین‌المللی و تعداد روزافزون شرکت‌کنندگان، فارغ از سطح مهارت موسیقایی‌تان، BandLab باید یکی از گزینه‌های قطعی شما باشد. تنها نکته‌ای که برای استفاده از امکانات BandLab باید مد نظر قرار دهید، داشتن اینترنت پر سرعت است. اگر سرعت اینترنت شما مناسب نباشد، ممکن است مشکلاتی مانند تأخیر در ارتباط و… گریبان‌گیرتان شود.

 

Soundtrap

 

 

با در دسترس بودن در سیستم عامل‌های iOS ، اندروید و مروگرهای وب، Soundtrap از نظر Cross-Platform بودن، تفاوت چندانی با BandLab ندارد. این برنامه با داشتن کتابخانه‌ای شامل سازهای میدی، سمپل‌ها و لوپ‌ها، تلاش کرده تا ورکستیشن را به دنیای موبایل‌ها بیاورد. در Soundtrap شما می‌توانید اصوات مورد نظرتان را ضبط کرده و سپس با فرمت MIDI از آن‌ها خروجی بگیرید. یکی از تفاوت‌های این نرم‌افزار نسبت به برنامه‌های مشابه آن است که به محض ایجاد یک حساب کاربری، آموزش‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرند.

بنابراین دیگر نیاز نیست برای یادگیری نحوه کار با نرم‌افزار، ساعت‌ها وقت بگذارید. البته اگر تمایلی به دنبال کردن این آموزش‌ها نداشته باشید، خوش‌بختانه رابط کاربری Soundtrap به حدی ساده، جذاب و تمیز طراحی شده که حتی بدون دیدن آموزش‌ها هم می‌توانید نحوه کار آن را یاد بگیرید.
متأسفانه برای فعال کردن امکانات حرفه‌ای نرم‌افزار مانند Auto-Tune ، Automation و Time-Restore باید از اشتراک ماهانه ۶.۵ پوند را تهیه کنید. Soundtrap در مورد بافرینگ صوتی، هنوز هم اشکالات کوچکی دارد. این نرم‌افزار جزو نرم‌افزارهایی که نیاز به اینترنت پرسرعت دارند دسته‌بندی می‌شود. پس برای استفاده از آن، اطمینان حاصل کنید که اینترنت شما، سرعت کافی را داشته باشد. در بررسی‌ها مشخص شده که Soundtrap با AirPods ها سازگار نیست و اگر حین اجرای نرم‌افزار از AirPods ها استفاده کنید، برنامه با اشکال اجرا خواهد شد و عملکرد خوبی نخواهد داشت.

این مشکل برای کسانی که تبدیل Lightning به AUX را ندارند، مشکل تقریبا بزرگی به حساب می‌آید. به طور کلی، Soundtrap یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ضبط ایده‌های آنی است و شما در هر زمان و مکان می‌توانید ایده‌هایتان را به راحتی ضبط کنید تا در فرصتی مناسب، روی این ایده‌ها کار کرده و در نهایت یک موسیقی جذاب خلق کنید.

 

Apple GarageBand

 

 

قدرت GarageBand را دست کم نگیرید. بسیاری از موزیسین‌های حرفه‌ای با استفاده از این نرم‌افزار، آهنگ‌های بسیار خوب و پرطرفداری را تولید کرده‌اند. GarageBand سعی کرده تا جای ممکن به Logic Pro X نزدیک باشد و در نتیجه بعضی امکانات این ورکستیشن قدرت‌مند را در خود جای داده. امکاناتی مانند «لوپ‌ها» جهت ساخت موسیقی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و «سازهای متنوع» که استفاده از آن‌ها در صفحات لمسی واقعا جذابیت دارد. هر نرم‌افزاری با سایر نرم‌افزارها یک وجه تمایز دارد و وجه تمایز GarageBand ، بهره‌مندی از تعداد زیادی پدال است.

می‌توان گفت این GarageBand تنها نرم‌افزاری‌ست که از ظرفیت‌های پلاگین AUv3 به طور کامل استفاده کرده. این برنامه با پشتیبانی از این پلاگین، این امکان را فراهم کرده تا بتوانید از سازها و افکت‌های متنوع و قدرت‌مندی مانند FabFilter ، MiniMoog Model D و… در پروژه‌تان بهره ببرید. تنها نقطه ضعف این نرم‌افزار آن است که فقط برای سیستم عامل iOS عرضه شده و در سیستم عامل اندروید در دسترس نیست.

 

Music Maker Jam

 

 

Music Maker Jam یک نرم‌افزار مبتنی بر لوپ‌هاست که بسیار شبیه یک میکسر ۸ Track عمل می‌کند. دانلود این برنامه رایگان است و به صورت پیش‌فرض حدود ۲۰۰۰ لوپ را در اختیار شما قرار می‌دهد و فروشگاه آنلاین آن میزبان حدود ۵۰۰۰۰۰ لوپ جدید و گوناگون است. بنابراین برای استفاده از لوپ‌های بیشتر، باید هزینه آن را بپردازید. البته ۲۰۰۰ لوپ واقعا زیاد است و اگر خلاق باشید، می‌توانید موسیقی‌های بسیار زیادی را با همین تعداد لوپ، خلق کنید.

افکت‌هایی که در Music Maker Jam وجود دارند به صورت Realtime کار می‌کنند و در واقع به صورت زنده روی موسیقی شما تأثیر می‌گذارند. البته علاوه بر این، شما می‌توانید این افکت‌ها را روی موسیقی‌تان اعمال کنید و بدین شکل، لوپ جدید و منحصر به فرد خودتان را تولید کنید. این برنامه هم مانند BandLab یک بستر اجتماعی را ایجاد کرده تا از طریق آن بتوانید با دیگران در تعامل بوده و موسیقی‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. از آن جایی که Music Maker Jam کاملا بر اساس لوپ‌ها کار می‌کند، اولا برای به اشتراک گذاری موسیقی‌تان، نیازی به نوشتن نت ندارید و دوما تنها راه استفاده از افکت‌های پیشرفته، خرید درون برنامه‌ای آن‌هاست.

 

 

منبع: تهران ملودی

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش