مترونوم چیست و چه کاربردی در موسیقی دارد؟

 

مترونوم یک ابزار تمرینی موسیقی‌ست که ضربات یک‌نواخت و پی در پی ایجاد می‌کند تا نوازندگان را در نگه داشتن ریتم یک قطعه موسیقی یاری دهد. این ضربه‌ها با یکای ضرب در دقیقه ( BPM ) سنجیده می‌شوند. اغلب مترونوم‌ها قادر هستند ضرباتی در گستره 35 تا 250 BPM تولید کنند. رایج‌ترین مورد استفاده مترونوم، کمک به حفظ سرعت ( تمپو ) و ضرباهنگ، ضمن یادگیری و تمرین قطعات دشوار موسیقی است.

مترونوم اولین بار در سال 1814 میلادی به دست مخترع آلمانی، یوهان مِلتسِل ساخته و معرفی شد.

در این مقاله قصد دارم مترونونم را به شما معرفی کرده و کاربرد آن در موسیقی را برایتان بیان کنم، پس همراه من باشید ...

 

انواع مترونوم

 

 

مترونوم مکانیکی

 

این مدل جز ساده‌ترین‌ها و همچنین جز مدل‌های سنتی و کلاسیک است که ظاهر جذاب و زیبایی دارد، این مترونوم‌ها بسیار دقیق هستند و به وسیله نیروی مکانیکی به صورت پاندولی حرکت می‌کنند و بیشتر افراد به دلیل حس نوستالژیکی که این مترونوم‌ها دارند علیرغم آمدن انواع مترونوم‌های جدید و دیجیتال به بازار از آن استفاده می‌کنند.

 

 

مترونوم دیجیتالی

 

این مدل به دلیل اینکه امروزه بسیار پرکاربرد شده با ظاهر و کارکردی آسان مورد توجه بسیاری از افراد در حوزه موسیقی قرار گرفته است، امروزه این مترونوم‌ها معمول ترین نوع مترونوم هستند که معمولا دو کاره بوده و یک تیونر دارند که جهت کوک سازهای مختلف از آن استفاده می‌کنند.

در این نوع مترونوم ها قابلیت کم و زیاد شدن صدا نیز وجود دارد قیمت پایین‌تر و حجم کم‌تر این مدل باعث شده است که رواج بیشتری داشته باشد.

 

 

مترونوم نرم افزاری

 

مترونوم نرم افزاری را به هر شکلی میتوانید پیدا کنید، از نرم افزارهای قابل نصب در ویندوز، مک یا سیستم عامل‌های موبایل گرفته تا حتی با سرچ عبارت مترونوم در گوگل ! استفاده از این مترونوم‌ها بسیار ساده بوده و کمک میکند مهارت‌های نوازندگی خود را ارتقا دهید.

 

فواید استفاده از مترونوم چیست؟

 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مترونوم فقط درجهت حفظ ریتم و وزن یک قطعه استفاده می‌شود. اما مترونوم بیش از این موضوع بر کیفیت تمرین های ما اثر می‌گذارد. برای اینکه بتوانیم به وسیله ی مترونوم کیفیت و عملکرد اجرایی خود را بهبود ببخشیم باید این نکته را رعایت کنیم:

 

تمرینات خود را با سرعت کم شروع کنید

 

سعی کنید تمرینات موسیقی خود را با سرعتی کمتر از سرعت تعیین شده شروع کنید و به مرور آن را سرعت ببخشید. برای مثال می‌توانید برای قطعات معمولی سرعت را 40 شماره کمتر کنید و برای قطعاتی که تمپوی بالایی دارند، با توجه به توانایی های خود می‌تواند این میزان را باز هم کاهش دهید.

شروع با سرعت کم مزایای بسیار زیادی برای شما دارد، سرعت کم به شما کمک می‌کند تا تمام جزئیات قطعه ای که می‌نوازید را به خوبی درک کنید. سعی کنید در این سرعت قطعات خود را ضبط کنید و چندین بار آن را گوش دهید تا از صحیح اجرا شدن آن مطمئن شوید. بعد از اینکه از اجرای خود در سرعت پایین مطمئن شدید، سرعت را اندکی بالا تر ببرید. برای مثال اگر قطعه ای که مینواختید و در آن تمپوی سیاه برابر با 100 بود، شما با دور اول قطعه را با تمپوی 60 اجرا کرده اید، دور دوم آن را با تمپوی 61 اجرا کنید و به همین ترتیب در هر اجرا تمپو را یک شماره بالا تر ببرید و به این ترتیب شما یک قطعه را حداقل چهل دور و با تمپوهای متفاوت تمرین می‌کنید.

 

 

شیوه کار با مترونوم چگونه است؟

 

پیش از این که از مترونوم در تمرینات خود استفاده کنید بهتر است مدتی با آن وقت بگذرانید و روی هماهنگی خود با دستگاه کار کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا با این دستگاه احساس راحتی کنید.

برای استفاده از مترونوم باید با کسر میزان قطعه آشنا باشید. کسر میزان روی برگه نت قطعه ای که می‌خواهید آن را اجرا کنید نوشته شده است. برگه نت از ضرب های هر میزان و ارزش زمانی آن به ما اطلاعاتی می‌دهد که با کمک این اطلاعات ما میتوانیم مترونوم خود را تنظیم کنیم.

اما فراموش نکنید که برای استخراج این اطلاعات و خواندن نت ها، شما باید به تئوری موسیقی مسلط شوید، پس اگر هنوز با آن آشنایی ندارید تا تئوری را خوب یادنگرفته اید ابتدا دانش تئوری موسیقی خود را تکمیل کنید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش