همه چیز در مورد ساز کالیمبا

 

ساز کالیمبا یکی از قدیمی‌ترین سازهای موجود بوده که قدمت به هزاران سال می‌رسد. خاستگاه این ساز آفریقاست، اما چند سالیست در ایران طرفدارهای زیادی پیدا کرده و به آن پیانوی انگشتی نیز میگویند. یکی از دلایل جذابیت این ساز برای نوازندگان، قواعد بسیار ساده و سهولت در یادگیری آن است.

در این مقاله قصد دارم ساز کالیمبا را به شما معرفی کنم، پس همراه من باشید ...

 

کالیمبا چیست؟

 

ساختمان ساز کالیمبا از یک جعبه چوبی به همراه چندین تیغه فلزی تشکیل میشود، همچنین ابعاد و تعداد نت‌های مختلفی دارد. شیوه‌ی تولید صدا در کالیمبا به این صورت است که نوازنده با انگشت شصت خود به تیغه‌ها ضربه زده و آن‌ها را به ارتعاش در می‌آورد. سپس صدای ارتعاش این تیغه‌ها در جعبه‌ی چوبی ساز طنین انداز شده و صدای زیبایی را به گوش ما می‌رساند.

ساز کالیمبا در هر یک از مناطق آفریقا یا در باقی دنیا به یک شکل ساخته شده و دارای فرم‌ها و همچنین تعداد نت‌های مختلف است. اما به طور کلی ساز و کار همه‌ی آنها به یک شکل بوده و تفاوت صرفا به تعداد و نوع صدایی که تولید میکند مربوط است.

 

 

کالیمبا چگونه کوک می‌شود؟

 

برای کوک کردن ساز کالیمبا کافیست با استفاده از یک چکش کوچک به بالا و پایین تیغه‌ها ضربه بزنید. از طریق این ضربه تیغه‌ها جلو و عقب رفته و با زیر و بم شدن صدا به کوک مد نظرتان میرسید.

برای بم کردن آن کافیست به بالای تیغه‌ها ضربه بزنید و به همین ترتیب برای رسیدن به صدای زیر، باید با چکش به پایین تیغه‌ها ضربه بزنید.

اما هر چند وقت یکبار لازم است ساز خود را کوک کنید؟

این در مرحله‌ی اول به کیفیت سازی که میخرید بستگی دارد، هر چه کیفیت ساخت بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری کوک حفظ خواهد شد. اما به غیر از آن، بد نیست که هر چند وقت یکبار به وسیله‌ی یک اپلیکیشن تیونر کوک سازتان را چک کنید.

 

 

در هنگام خرید کالیمبا به چه مواردی باید توجه داشته باشید؟

 

 

برای خرید ساز کالیمبا لازم است به برخی از مشخصات آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید ساز مناسب خودتان را پیدا کنید؛ در ادامه این موارد را برایتان خواهم گفت ...

 

ابعاد و وزن بدنه

 

کالیمبا معمولا در ابعاد 13 در 18 سانتی متر ساخته می‌شود که وزنی بین 200 تا 300 گرم دارد. ابعاد کوچک این ساز به شما این امکان را میدهد تا سازتان را با خود به همه جا ببرید و هر زمانی که فرصت مناسبی پیش آمد شروع به نواختن بکنید.

ابعاد و وزن ذکر شده بر طبق استانداردهای این ساز ذکر شده است اما همان طوری که گفتیم این ساز در مناطق مختلف دستخوش تغییراتی شده است و اندازه و ابعاد منحصر به فرد خود را پیدا کرده است.

به همین دلیل هنگامی که اقدام به خرید کالیمبای خود می‌کنید باید دقت داشته باشید تا با ابعاد و وزن آن احساس راحتی داشته باشید.

 

 

جنس بدنه

 

یکی از مهم‌ترین نکات راهنمای خرید کالیمبا دقت به جنس بدنه آن است. کالیمبا ترکیبی از فلز و چوب است، اما امروزه از شیشه هم برای ساختن آن استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید کالیمبای چوبی را دارید، بهتر است سازی تهیه کنید که بدنه آن از جنس چوب درختان افرا، بامبو، گردو یا توت باشد. دقت داشته باشید که هر چقدر کیفیت چوب به کار رفته در ساز شما بالاتر باشد، قیمت ساز هم بیشتر می‌شود. اگرهم دوست دارین کالیمبای شیشه‌ای بخرید باید آگاه باشید که این نوع ساز بدنه حساس‌تری نسبت به مدل چوبی دارد، پس باید در نگهداری آن بیشتر دقت کنید.

 

حجم صدای ساز

 

یکی از بزرگترین تفاوت‌های کالیمبای چوبی و کالیمبای شیشه‌ای تفاوت حجم صدای این دو ساز است. صدای کالیمبای شیشه‌ای به اندازه صدای کالیمبای چوبی نیست، دلیل این مسئله هم این است که ساختمان کالیمبای چوبی تو خالی است ( resonator body ) و روی آن سوراخ‌هایی برای خروج صدا وجود دارد. علاوه بر آن چوب فضای بیشتری برای رزونانس صدا فراهم می‌آورد.

برخلاف کالیمبای چوبی، مدل‌های شیشه‌ای بدنه تو پری ( solid-body ) دارند و به همین علت صدای کمتری تولید می‌کنند. البته اگر کالیمبای شیشه‌ای را با شدت بالاتری بنوازید می‌توانید حجم صدایی برابر با کالیمبای چوبی دریافت کنید، اما این کار به انگشتان شما فشار می‌اورد.

 

 

رنگ صدا

 

یکی از مهم‌ترین نکات راهنمای خرید کالیمبا دقت به رنگ صدای ساز است. پیش از این که به سراغ خرید کالیمبا بروید ابتدا صدای نواختن مدل‌های مختلف را گوش دهید و صدای مورد علاقه خود را پیدا کنید.

اما به طور کلی کالیمباهای شیشه ای صدای گرمتر و نرمتری دارند و برای نواختن آهنگ‌های ملایم و لالایی مانند بسیار مناسب‌اند. از طرف دیگر صدای کالیمبای چوبی تیزتر و پرتر به نظر می‌رسد. هر دوی آن ها به نحوی زیبا هستند و تهیه هر کدام بستگی به سلیقه شما دارد.

 

تعداد تیغه‌ها

 

مدل‌های مختلف ساز کالیمبا تعداد تیغه‌های متفاوتی دارند. کمترین تیغه این ساز 7 عدد و بیشترین آن به 17 عدد می‌رسد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا مدل 17 تیغه ی این ساز را تهیه کنید، زیرا تعداد تیغه‌های بیشتر به شما این امکان را می‌دهد تا قطعات متنوع‌تری را بنوازید و از صدای ساز خود لذت بیشتری ببرید.

 

جمع بندی

 

لازم است در خرید ساز کالیمبا به موارد مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین ساز مناسب خودتان را خریداری کنید. در این مقاله به شما نکات لازم را گفتم، اما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین راهنمایی برای خرید ساز مناسب شما، با فروشگاه تهران ساز تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در خرید یک ساز مناسب راهنمایی کنند.

برای خرید انواع کالیمبا با بهترین قیمت، میتوانید از این لینک بازدید کنید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش