5 نکته‌ی ضروری در یادگیری پیانو برای افراد مبتدی

 

پیانو، یکی از کاملترین و محبوب‌ترین سازها در دنیا که در حدود سال 1700 میلادی و در کشور ایتالیا، توسط شخصی به نام بارتولومئو کریستافوری اختراع شد. پیانو بیشترین گستره‌ی صوتی را بین تمامی سازها ( پس از ارگ کلیسا ) دارد و به همین جهت آن را مادر سازها می‌نامند.

اما نواختن پیانو به هیچ عنوان کار ساده‌ای نبوده و نیاز به تمرین و صبر بسیار زیادی دارد، ضمن اینکه انتخاب یک روش غلط در یادگیری آن باعث می‌شود هیچ وقت نتوانید نوازنده‌ی خوبی باشید.

در این مقاله قصد دارم پنج نکته در مورد یادگیری پیانو به شما بگویم تا از عادت‌های بد جلوگیری کرده و در نهایت نوازنده‌ی بهتری باشید. پس با من همراه باشید ...

 

نکات ضروری در یادگیری پیانو

 

 

1. از یک استاد ماهر کمک بگیرید

 

برخی افراد معتقدند که بدون داشتن استاد هم میتوان پیانو نواختن را یاد گرفت، این حرف هم درست است و هم غلط؛ اما به یاد داشته باشید، داشتن یک استاد خوب باعث میشود در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری تبدیل به یک نوازنده‌ی بسیار حرفه‌ای شوید.

همچنین یک استاد خوب میتواند به شما کمک کند عادت‌های بدتان را در هنگام نواختن پیانو ترک کرده و آنها را کاملا اصولی و صحیح یاد بگیرید.

سعی کنید از یک استاد خوب و ماهر کمک بگیرید تا پیانو نوازی را به شما به بهترین شکل ممکن یاد بدهد.

 

2. تمرینات خود را به صورت مستمر انجام دهید

 

تمرین، تمرین و تمرین !

کلید موفقیت در آموختن هر چیزی در دنیا تمرین و تلاش مستمر است؛ در یادگیری پیانو نیز لازم است تمرین و صبر زیادی داشته باشید. البته که این تمرین‌ها نباید به شکلی باشند که به طور کلی از نواختن پیانو خسته و دلسرد شود.

برای مثال اگر از کتاب چرنی استفاده میکنید، سعی کنید هر روز بخشی از آن را تمرین کرده و مسلط شوید، به همین شکل می‌توانید نوازنده‌ی بهتری برای ساز پیانو باشید.

 

 

3. بیهوده نواختن را فراموش کنید

 

یکی از بدترین اتفاقات برای یک نوازنده‌ی تازه کار بیهوده و بی هدف نواختن است. این کار باعث می‌شود تا نتوانید مهارت‌های خودتان را تکمیل کنید و پس از مدتی کاملا دلسرد شوید، چرا که دائما به مقایسه‌ی خودتان با نوازنده‌های دیگر مشغول می‌شوید و از آنجا که نتوانستید پایه‌ی آموزش را به خوبی بگذرانید، مهارت‌های شما از سایر نوازندگان بسیار کمتر خواهد بود.

پس سعی کنید در هر مرحله‌ای از نوازندگی که هستید، ابتدا تمارین مربوط به همان را انجام دهید و از همان ابتدا به دنبال نواختن قطعات خیلی سخت پیانو نباشید.

 

4. به نت خوانی مسلط شوید

 

به جرعت می‌گویم، اگر بتوانید به خوبی و به سرعت نت‌های مخصوص پیانو را بخوانید، نواختن هیچ قطعه‌ای برایتان سخت نخواهد بود و زمان زیادی نخواهد گرفت.

سعی کنید در ابتدای مسیر توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در نت خوانی مخصوص پیانو افزایش دهید، به این شکل می‌توانید تمارین سخت‌تر را نیز بسیار ساده‌تر بگذرانید.

 

 

5. از آهنگسازهای بزرگ الگو بگیرید

 

الگو گرفتن از آهنگسازها و نوازندگان بزرگ پیانو به معنی استفاده از کوهی از تجربه‌ی آنها، در چندین قطعه‌ی موسیقی است. سعی کنید هنگام یادگیری پیانو قطعات نوازندگان و آهنگسازهای بزرگ عصر کلاسیک یا معاصر را تمرین کنید، برای مثال شوپن، موتزارت، یانی و ....

تمرین با قطعاتی که به لحاظ موسیقایی ارزش والایی دارند باعث می‌شود که نه تنها نوازنده‌ی بهتری باشید، بلکه از تجربه‌ای که این افراد طی سالیان دراز به دست آورده‌اند نیز استفاده کنید.

 

 

جمع بندی

 

برای یادگیری پیانو عجله نکنید و سعی کنید با تمرین و حوصله‌ی فراوان به نواختن قطعات مختلف مشغول شوید؛ مطمئن باشید در آینده نوازنده‌ی بسیار بهتری خواهید بود.

همچنین برای خرید انواع پیانوهای دیجیتال و آکوستیک به صورت اقساط بدون بهره، می‌توانید به فروشگاه تهران ساز سر بزنید.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش