گیتار یاماها C40 یا C70 ؟ | کدام یک بهتر است؟

یاماها C40 یا C70

 

حتما شما هم جز افراد علاقه مند به گیتار هستید که به تازگی به فکر خرید یک ساز افتاده اید و با مدلهای متنوعی از برندهای مختلف در بازار ادوات موسیقی رو به رو شده اید. در بین دریایی از مدلهای متنوع موجود در بازار ، حتما مدلهایی مانند C40  و یا C70 توسط اساتید یا فروشندگان به شما پیشنهاد شده است.

این مدلها توسط کمپانی یاماها تولید گردیده و حدودا ۳۰ سال از خط تولیدشان می گذرد که این خود گواهی بر پر فروش بودن و کار آمد بودن این مدلها در این چند دهه می باشد. احتمالا اگر قبل از خرید اولین گیتارتان از مربی گیتار خود مشورت بگیرید ، مدلهای سری C  از کمپانی YAMAHA را به شما پیشنهاد خواهند داد.

سری C  از کمپانی نام آشنای ژاپنی یاماها ، به دلیل ویژگی های خیلی خوبی که دارند و همچنین قیمت مقرون به صرفه ، جزء بهترین گیتارهای آموزشی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان هستند. ساختار دقیق ، استفاده از متریال با کیفیت و مناسب و صدا دهی فوق العاده همگی ویژگی های خوبی هستند که می توانید در این سری از تولیدات یاماها داشته باشید.

 

کدام مدل برای شروع یادگیری مناسب تر است؟

 

اما چیزی که در واقع باعث نوشته شدن این مقاله گردید، این است که چه تفاوت هایی بین مدلهای سری C وجود دارند؟ به عنوان یک تازه کار در امر یادگیری گیتار، می بایست کدام یک از مدلهای C40 ،  C70، C80 و … از سری C  خریداری شود؟ بگذارید خیالتان را برای جواب این سوال راحت کنم : همه مدلهای سری   C برای یادگیری گیتار فوق العاده هستند! اما تفاوت گیتار های c40 و c70 در چیست؟ اگر کمی در زمینه های دیگر تولیدات کمپانی های مختلف دقت کنیم ، خواهیم دید که این موضوع در دیگر زمینه ها هم وجود دارد، به عنوان مثال در تولید تلفنهای هوشمند خواهیم دید که انواع مدلهای مختلف از یک برند با قیمتهای مختلف تولید می گردد و هر چه مدل بالاتر می رود ، ویژگیهای آن محصول بهتر و پیشرفته تر شده و به همان اندازه قیمتش نیز بالاتر خواهد بود.

در واقع کمپانی های مختلف با این شگرد ، یعنی تنوع دادن در تولید محصولات خود ، مشتریانی بیشتری با سلائق مختلف را جذب محصولات خود می کنند. در زمینه صنعت آلات موسیقی نیز این امر صادق است و کمپانی یاماها نیز از همین روش برای تنوع دادن به تولیدات خود بهره می برد.

اولین نکته ای که در تفاوتهای میان دو گیتار C40 و C70 مشاهده خواهیم کرد ، تفاوت در ظاهر این دو مدل ساز خواهد بود که در ادامه توضیح داده می شود. در مدل C70 بارز ترین تفاوتها در رنگ ماشین هدها یا همان گوشی های مربوط به کوک سیمها در سردسته است که به رنگ طلایی بوده اما در مدل C40 ماشین هدها به رنگ نقره ای می باشد.

هر دو ماشین هدهای مدلهای C40 و C70 بسیار با کیفیت بوده و عملکرد یکسانی دارند و تفاوت تنها در رنگ آنها می باشد. اما تفاوت ظاهری بعدی که کمی اهمیت بیشتری پیدا می کند ، استفاده از زه یا BINDING در اطراف لبه های مدل  C70  می باشد. این زه به کار رفته در لبه ها جدای از زیبا تر شدن این مدل گیتار ، از لب پریدگی در اثر ضربه های اتفاقی جلوگیری کرده و باعث با دوام تر شدن آن نیز می شود. اما این زه در مدل C40  وجود نداشته و کمپانی یاماها تنها به یک خط مشکی در لبه ها اکتف کرده است. بدیهی است که این دو موضوع، یعنی رنگ ماشین هدها و به کار بردن زه، بر قیمت این دو مدل ساز نیز تاثیر گذار خواهد بود. پس تفاوت های اصلی دو مدل گیتار C40 و C70  را متوجه شدیم که در ظاهر این دو مدل وجود دارد.

 

یاماها C40 یا C70
ماشین هدهای گیتار مدل C70 به رنگ طلایی هستند )

 

از لحاظ متریال و کیفیت ساخت ، هر دو گیتار کاملا مشابه یکدیگر هستند که آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. از اصلی ترین قسمت گیتار یعنی صفحه صدای این دو مدل شروع می کنیم که هر دو از جنس چوب صنوبر یا همان SPRUCE می باشند. البته که این چوب به صورت چند لایه یا همان لمینت در این مدل استفاده گردیده که باعث مقاوم تر شدن ساز در شرایط مختلف هم می شود. چوب صنوبر باعث ایجاد لحن گرم و میدرینج در صدای گیتار شده و همچنین حجم صدای فوق العاده ای نیز نوید می دهد که هر دو مدل از این نوع چوب بهره می برند.

 

یاماها C40 یا C70
( ماشین هدهای گیتار مدل C40 به رنگ نقره‌ای هستند )

 

در قسمتهای جانبی و پشتی این دو مدل گیتار لمینتی از جنس چوب MERANTI را داریم که از لحاظ کاراکتر صدایی شباهت زیادی به چوب ماهوگانی دارد و در کیفیت صدای تولید شده از ساز نقش بسزایی دارد. دسته ها هرو از چوب NATO و فرت بورد نیز از چوب معروف رزوود ROSEWOOD ساخته شده است که یکی از بهترین چوبها در ساخت فرتبورد گیتار می باشد. فینش هر دو گیتار به صورت گلاسه و براق بوده و در پشت دسته رنگ مات در نظر گرفته شده است که در عملکرد و حرکت دست چپ در طول دسته بی تاثیر نیست. ابعاد ، ساختارو پل بندی های داخلی دو مدل گیتار C40 و C70 کاملا مشابه و یکسان بوده و از یک الگو برش خورده اند.

 

یاماها C40 یا C70
( زه یا BINDING به کار رفته در لبه های C70 )

 

سخن پایانی

 

تا اینجا تفاوت ها و شباهتهای دو مدل گیتار C40 و C70  را به طور کامل بررسی کردیم و شما به عنوان یک فرد تازه کار در این زمینه اطلاعات مفید و واقعی را درباره این دو مدل دریافت کرده اید ولی با این حال ممکن است مطالبی خارج از توضیحات این مقاله به گوشتان خورده باشد. مثلا اینکه C70 صدای قوی تری از  C40  دارد ،  یا C70  اکشن بالاتری نسبت به مدل دیگری دارد و … . این مثالها ممکن است در برخی گیتارهای C70 و C40  دیده شود ولی چیزی که وجود دارد این است که هر دو مدل جزء مدلهای “سِری ساخت” این کمپانی هست که هر ساله شاید هزاران عدد از آنها را تولید و راهی بازار می کند.

ممکن است در بعضی گیتارها قسمتهای خوش صدا تر چوبها به صورت اتفاقی استفاده شود و یا برعکس، ممکن است اکشن یک گیتار با گیتار دیگر کمی بالا یا پایین تر باشد ، به طور کلی مشخصات این دو مدل گیتار در این مقاله شرح داده و تفاوتها و شباهتها را مورد بررسی قرار دادیم و همان طور که در ابتدا گفته شد هر دو مدل گیتار تفاوت خاصی ، جز در ظاهر ندارند و شما نسبت به مقدار هزینه ای که در توان دارید می توانید یکی از این دو مدل را انتخاب کرده و با خیال راحت شروع به یادگیری نوازندگی گیتار کنید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش