راهنمای خرید ویولن | ویولن دست ساز بهتر است یا شرکتی؟

راهنمای خرید ویولن

 

ویولن دست ساز بهتر است یا ویولن شرکتی؟ این یکی از سوالاتی است که هنرجویان ویولن زمانی که قصد شروع یادگیری این ساز را دارند با آن مواجه می‌شوند. قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم که درباره ی خرید یک ساز و مخصوصا یک ساز زهی، قیمت لزوما به معنای کیفیت بالاتر آن نیست. اینکه یک ساز با کیفیت و خوب باشد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و حتی ممکن است در مواردی سازی که قیمت آن کمتر است کیفیت بهتری از ساز گران تر داشته باشد. اگر به دنبال مقایسه ی ویژگی ها و کیفیت انواع ویولن دست ساز و شرکتی هستید در ادامه با ما همراه باشید ...

 

راهنمای خرید ویولن

 

مقایسه‌‌ی قیمت ویولن دست ساز با شرکتی

 

همان طور که گفتیم قیمت یک ساز نمی‌تواند تعیین کننده خوب یا بد بودن آن ساز باشد، به همین دلیل هنگام خرید ویولن باید موارد دیگری را در ساز خود بررسی کنید.

اما اگر بخواهیم این دو ساز را از نظر قیمت مقایسه کنیم، سازهای شرکتی و خارجی قیمت خیلی بالاتری نسبت به ویولن های دست ساز ایرانی دارند. ولی این مسئله دلیل بر کیفیت پایین ویولن های دست ساز نیست بلکه در بسیاری از موارد سازهای دست ساز کیفیت خیلی بهتری از سازهای تولید شده در کارخانه ها دارند.

پس اگر نمی‌توانید از پس خریدن یک ویولن شرکتی خوب و درجه یک بربیایید، می‌توانید به جای خرید یک ساز بی کیفیت خارجی، ویولن دست ساز اما با کیفیت ایرانی را انتخاب کنید.

 

راهنمای خرید ویولن

 

مقایسه کیفیت ساخت و مواد به کار رفته

 

نکته ی مهمی که باید بدانید این است که ویولن های کارخانه ای توسط افراد مختلف و به صورت سری تولید می‌شوند، به همین علت آن طور که باید دقت زیادی در ساخت آن ها به کار نمی‌رود. البته این مورد شامل مدل های درجه یک و خیلی حرفه ای ویولن های خارجی نمی‌شود بلکه این مقایسه بیشتر شامل سازهای مبتدی و متوسط  برخی برندهاست. مثلا ویولن های ایتالیایی و آلمانی که صدا و کیفیت خیلی خوبی دارند، سازهای بسیار گران قیمتی هستند که شاید بیشتر افراد از پس هزینه ی خرید آن ها برنیایند.

برخلاف اکثر ویولن های شرکتی، ویولن دست ساز تحت نظارت سازگر متخصص و حرفه ای ساخته می‌شود که از مواد اولیه با کیفیت برای ساخت سازهای برند خود استفاده می‌کند و رنگ آمیزی چوب آن ها هم با کیفیت و شرایط بهتری انجام می‌شود. به همین دلیل خرید این ساز می‌تواند انتخاب هوشمندانه تری نسبت به ویولن های خارجی باشد.

از آنجایی که فردی متخصص بر ساخت سازهای دست ساز نظارت، این سازها معمولا عمر بسیار خوبی دارند و در صورت مراقبت صحیح، تا سال ها سالم و قابل استفاده باقی می‌مانند. ویولن های زیادی در دنیا وجود دارند که عمر آن ها به بیش از صدها سال می‌رسد اما با این وجود هنوز در شرایط خوبی هستند.

 

راهنمای خرید ویولن

 

رنگ آمیزی

 

از آنجایی که ویولن های شرکتی توسط کارگرانی تولید می‌شوند که تخصصی در این زمینه ندارند و نظارت درستی هم بر آن ها صورت نمی‌گیرد، رنگ زدن سازهای کارخانه ای هم غیراصولی و کاملا غیر استاندارد است. برای رنگ کردن این سازها به جای استفاده از لاک دستی، از اسپری های رنگی استفاده می‌شود که صدای ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در مقابل، برای ساخت ویولن دست ساز از مواد بهتری استفاده می شود. بهترین و با کیفیت ترین چوب‌ها برای ساخت یک ویولون دست چین می شوند و ویولن ها با دست لاک زده می شوند. که به تولید صدای بهتر کمک می کند همچنین چوب با کیفیت در کنار لاک دستی باعث ظاهر زیبای کار می‌شود. به همین دلیل این سازها از سازهای شرکتی زیبا ترند.

 

راهنمای خرید ویولن

 

تفاوت صدای ویولن دست ساز با ویولن شرکتی

 

صدای ویولن های دست ساز معمولا در مقایسه با سازهای شرکتی بهتر و دلنشین تر هستند چون از متریال و مواد اولیه‌ی باکیفیت تری برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. از این رو طبیعتا تجربه ی نوازندگی با ویولون خوش صداتر راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود.

نکته ی آخر و مهم درباره ساز ویولن این است که، یک ساز موسیقی دست ساز برابر با یک اثر هنری ارزشمند است زیرا توسط یک هنرمند و به منظور ارزش های معنوی ساخته می‌شود. به همین دلیل مسلما ارزش این ساز خیلی بیشتر از سازی است که به صورت سری و زیر دستان افراد غیر متخصص ساخته شده است. علاوه بر ارزش معنوی بالای این ساز، با نرخ فعلی ارز در کشور ما ویولن های دست ساز با توجه به کیفیت بالایی که دارند مقرون به صرفه تر از سازهای وارداتی هستند و با توجه به بررسی هایی که در این مقاله انجام دادیم خرید آن را به هنرجویان مبتدی توصیه می‌کنیم.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش