تفاوت تانگ درام و هنگ درام چیست؟

 

هنگ درام و تانگ درام، دو تا از محبوب‌ترین سازهای دو دهه‌ی اخیر که در ظاهر شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، اما در اصل دو ساز کاملا متفاوت هستند !

در این مقاله به صورت کامل و جامع به تفاوت‌های تانگ درام ( Tongue Drum ) و هنگ درام ( Hang Drum ) خواهم پرداخت.

 

تفاوت تانگ درام و هنگ درام چیست؟

 

بین این دو ساز محبوب تفاوت‌هایی زیادی وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهم داد ...

 

 

1. متریال و شیوه ساخت

 

در نگاه اول هر دو ساز شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما در واقع شیوه ساخت آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است.

هنگ درام یک ساز تماما دست ساز است که مراحل ساخت آن بسیار پیچیده و طولانی می‌باشد، در حالی که در ساخت تانگ درام بعضا از دستگاه‌های صنعتی و شیوه قالب گیری استفاده می‌شود.

به همین علت هم تعداد و هم سرعت ساخت تانگ درام بسیار بالاتر از هنگ درام است.

 

2. صدا

 

دومین تفاوت اصلی بین تانگ درام و هنگ درام نوع صداییست که توسط آنها تولید می‌شود.

 

 

هر دو ساز اگر به خوبی تیون شوند صدایی بسیار عمیق و زیبا تولید میکنند، اما صدای تولید شده توسط هنگ درام به مراتب حجم بیشتری دارد. علاوه بر آن صدای تانگ درام کمی زیرتر بوده و طنین و پژواک بیشتری نسبت به هنگ درام دارد، همچنین کشش صدا در تانگ درام به مراتب بیشتر است؛ اما صدای تولید شده توسط هنگ درام بسیار بم‌تر و با کشش کمتر است و حس آرامش و خلا بیشتری به شنونده منتقل میکند.

 

3. گام

 

هر دو ساز در چندین نوع مختلف و در گام‌های مختلف تولید می‌شوند، اما به طور کلی می‌توانید برخی از گام‌های هنگ درام را در تانگ درام نیز پیدا کنید.

 

4. تعداد نت‌ها

 

ساز تانگ درام در دو نوع هشت و ده نت تولید می‌شود و در مقابل هنگ درام مدل‌های بسیار بیشتری دارد؛ شما می‌توانید هنگ درام‌هایی با هفت تا پانزده نت را بر اساس میزان تخصصتان در نوازندگی پیدا کنید، اگر نوازنده‌ی خوبی باشید می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که نت‌های بیشتری دارد.

 

 

5. ابعاد و اندازه

 

ابعاد هنگ درام به طور کلی کمی بزرگتر از تانگ درام است. سایز استاندارد برای هنگ درام قطر 54 سانتی متر و برای ارتفاع 24 سانتی متر به حساب می‌آید، در حالی که تانگ درام تقریبا نصف این میزان بوده و قطر آن بین 25 تا 30 سانتی متر است.

 

6. نحوه نگهداری و تیون کردن ساز

 

همه‌ی ما میدانیم که نگهداری از ساز هنگ درام بسیار سخت است، چرا که در صورت ضربه دیدن، حتی اگر ضربه بسیار آرام باشد، احتمال خارج شدن ساز از کوک وجود دارد؛ به غیر از آن در بهترین حالت پس از دو تا سه سال نیازمند کوک دوباره ساز هستید.

اما این مورد در تانگ درام به هیچ عنوان وجود نداشته و بسیار به ندرت پیش می‌آید که از کوک خارج شود، همچنین در صورت نگهداری صحیح، هیچ وقت نیاز به کوک مجدد آن نخواهید داشت.

به غیر از آن به دلیل کشش سطحی در هنگ درام، امکان خارج شدن از کوک در دماهای بالا نیز وجود دارد، پس نباید از هنگ درام در محیط‌های بسیار گرم یا مرطوب استفاده کنید، اما این مورد در تانگ درام دیده نمی‌شود.

 

 

7. نحوه نوازندگی

 

نوازندگی با این دو ساز نیز کاملا متفاوت می‌باشد؛ برای نواختن ساز هنگ درام کافیست با انگشتان خود به حفره‌های روی بدنه ضربه بزنید، اما برای نواختن تانگ درام نیاز است از Percussion Mallet ( نوعی چوب برای نواختن تانگ درام ) استفاده کنید، البته امکان نواختن با انگشتان دست نیز وجود دارد که در این صورت صدای تولید شده توسط ساز بسیار کمتر خواهد شد.

 

8. قیمت

 

آخرین تفاوت در قیمت نهایی فروش این دو ساز است؛ همانطور که قبلا اشاره کردم، به دلیل مراحل سخت و طولانی ساخت هنگ درام، قیمت نهایی آن نیز بسیار بالاتر است و در بازار ایران ( آبان 1400 ) می‌توانید با حدود قیمت 10 تا 30 میلیون تومان یک هنگ درام تهیه کنید. اما قیمت نهایی در ساز تانگ درام بسیار پایین‌تر بوده و در بازار از حدود قیمت 1.5 میلیون تومان نیز پیدا می‌شود.

 

 

جمع بندی

 

هر دو ساز تانگ درام و هنگ درام از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین سازهای دو دهه‌ی اخیر در جهان به حساب می‌آیند. برای خرید این دو ساز به صورت اقساط بدون بهره، می‌توانید به فروشگاه تهران ساز سر بزنید. علاوه بر آن با حضور در فروشگاه فیزیکی، امکان تست کردن سازها از نزدیک را خواهید داشت.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش