راهنمای جامع خرید میکروفون

 

مقدمه : فرقی ندارد که برای چه منظور نیاز به ضبط صدا دارید، از ضبط پادکست گرفته تا ویدئوبلاگ و یا تولید محتوا و بسیاری موارد دیگر، در هر حالت بدون شک شما می‌خواهید بالاترین کیفیت را متناسب با نیازهایتان دریافت کنید. اما آیا برای همه‌ی این موارد باید به دنبال یک میکروفون خاص باشید ؟

قطعا جواب منفی است، شما باید میکروفون مناسب خودتان را بر اساس کاری که انجام می‌دهید انتخاب کنید، کیفیتی که شما برای ضبط لاین وکال یک موسیقی نیاز دارید قطعا بسیار بیشتر از کیفیتی است که برای ضبط یک ویدئوبلاگ نیاز است. برای همین بهتر است موارد مختلفی را در نظر گرفته و با توجه به نیازهایتان یک گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید.

این را هم اضافه کنم که خرید میکروفون و به طور کلی تجهیزات صوتی یک سرمایه گذاری بلند و ارزشمند است، در واقع تکنولوژی آنها معمولا در فواصل زمانی بسیار طولانی ارتقا پیدا کرده و به روز می‌شود، یعنی دقیقا بر خلاف فناوری ساخت دوربین‌های دیجیتال که شما را وادار میکند هر ساله به دنبال خرید یک دوربین جدید باشید.

پس تا جایی که می‌توانید هزینه‌ی مد نظرتان را بالا ببرید و مطمئن باشید که مدت زمان بسیار طولانی از انتخابی که کرده‌اید استفاده کرده و لذت خواهید برد.

اگر قصد دارید یک میکروفون با کیفیت و خوب برای خود تهیه کنید، به شما توصیه می‌کنم پیش از هر کار دیگری این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا آگاهی کاملی در مورد آنها داشته باشید. پس با من همراه باشید ...

 

       چرا باید یک میکروفون جداگانه تهیه کنیم ؟

 

همین ابتدا بگویم که همیشه شما نیاز به یک میکروفون جداگانه نخواهید داشت. در واقع وظیفه‌ی اصلی یک میکروفون اکسترنال ضبط با کیفیت‌تر صدا است. به طور کلی اصلی‌ترین ویژگی یک میکروفون خوب این است که بتواند صدا را، چه مربوط به یک انسان باشد و چه برای ضبط سازهای مختلفی مثل پیانو یا گیتار استفاده شود، در واقعی‌ترین و طبیعی‌ترین حالت ممکن ضبط کند.

اما خب آیا همیشه لازم است کیفیت صدا تا این حد بالا باشد و آیا باید برای هر کاری هزینه‌ای گزاف را برای خرید یک میکروفون با کیفیت و خوب متحمل شویم ؟ قبل از اینکه به جواب این سوال فکر کنید ببینید که انتظار شما از ضبط صدا چیست؛ آیا شما یک خواننده هستید یا می‌خواهید پادکست ضبط کنید یا برای یوتوب تولید محتوا کنید ؟

هر کدام از این موارد نیازهای خاص خود را دارد و برای همه‌ی آنها نمی‌توانید از یک مدل میکروفون خاص استفاده کنید. اما اینکه بر اساس نوع فعالیتتان چه نوع میکروفونی مناسب شما است، موضوعی است که در ادامه‌ی این مقاله به آن خواهم پرداخت.

 

       انواع میکروفون‌ها

 

در این بخش با انواع میکروفون‌ها و کاربردهای آنها در شرایط مختلف آشنا خواهید شد.

 

 

       میکروفون‌های کاندنسر

 

میکروفون‌های کاندنسر را می‌توان پرطرفدارترین و رایج‌ترین نوع میکروفون‌ها دانست، چرا که برای ضبط صدای با کیفیت در بیشتر شرایط‌ها بسیار مناسب هستند. معمولا این دسته از میکروفون‌ها را در استودیوها مشاهده می‌کنید، اما در صورتی که کار تولید محتوا برای یوتوب انجام می‌دهید و نیازی به جابه‌جایی میکروفون ندارید، برای شما نیز مناسب خواهند بود.

میکروفون های کاندنسر میکروفون هایی بسیار دقیق هستند که تمامی صدا های موجود در فضا را ضبط می کنند. اگر شما نزدیک به کامپیوتر خود شروع به ضبط کنید، این میکروفون ها صدای فن ها و یا هارد دیسک های شما را نیز ضبط خواهند کرد. از دیگر ویژگی های این نوع میکروفون می توانیم به بازه فرکانسی گسترده آن اشاره کنیم. همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از مهندسین صدا با استفاده از این میکروفون ها به ضبط وکال بپردازند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که میکروفون‌های کاندنسر به دو دسته‌ی دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک تقسیم می‌شوند که اولی برای ضبط صدا از منابعی به کار می‌رود که دارای بازه‌ی فرکانسی گسترده‌تری باشد تا صدایی گرم‌تر و حجیم‌تر را ضبط کند، همچنین نویز بسیار کمتری هم دارد؛ و دسته‌ی دوم نیز به منظور ضبط صداهای تربل استفاده می‌شود، برای مثال ضبط صدای ساز ویلن یا گیتار آکوستیک.

 

 

       میکروفون‌های داینامیک

 

میکروفون‌های داینامیک عموما به منظور اجرای زنده استفاده می‌شوند و برای فیلم برداری رایج نیستند، همچنین در مقایسه با کاندنسرها از حساسیت و بازه‌ی فرکانسی کمتری برخوردار هستند. این دسته از میکروفون‌ها را معمولا در گزارش‌های تصویری و مصاحبه‌ها نیز مشاهده می‌کنید.

میکروفون های داینامیک بسیاری در دنیا وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید اما میکروفون های Shure SM57 و Shure SM58 از مشهور ترین و انعطاف پذیرترین میکروفون های داینامیک بازار هستند.

 

 

       میکروفون‌های ریبون

 

این دسته از میکروفون‌ها از دهه‌ی 50 میلادی تا به امروز برای ضبط حرفه‌ای وکال و یا صدای سازها به کار می‌رود. قیمت آن بسیار زیاد است و جزو کمیاب‌ترین میکروفون‌ها در بازار به حساب می‌آید. نکته‌ی مهم در مورد آنها کیفیت ضبط خارق‌العاده برای صداهای بم و بسیار گرم است.

 

 

       میکروفون‌های یقه‌ای

 

این دسته از میکروفون‌ها رایج‌ترین نوع برای تولید محتوا هستند، چرا که تا حد زیادی مخفی می‌شوند و نمی‌توان آنها را در تصویر مشاهده کرد. یک گیره که به بدنه‌ی میکروفون متصل شده مسئولیت اتصال آن به پیراهن یا تیشرت را دارد.

اما یکی از مشکلات بزرگ میکروفون‌های یقه‌ای کیفیت پایین‌تر آنها نسبت به میکروفون‌های بزرگ‌تر است، همچنین برای ضبط صدا در فضای باز نیاز است از یک پد بادگیر استفاده کنید تا صدای باد کمی کمتر شود. اگر کار تولید محتوا انجام می‌دهید و یا به فکر مستندسازی هستید، این دسته از میکروفون‌ها برای شما ایده‌آل خواهند بود.

 

 

       میکروفون‌های شاتگان

میکروفون تفنگی، نامش را از شکل خود گرفته است. این نوع میکروفون تقریباً مانند یک اسلحه بلند و لاغر است. این نوع میکروفون محبوب‌ترین نوع برای استفاده در فیلم و تلویزیون است و به اندازه کافی متنوع است که در بسیاری از موقعیت‌های دیگر نیز قابل استفاده باشد.

بر خلاف باقی میکروفون‌ها برای استفاده از این دسته نیازی نیست حتما از دست‌های خود استفاده کنید، می‌توانید آنها را به سادگی روی دوربین و یا پایه‌های جداگانه نصب کنید. همچنین از آنجایی که کاملا جهت دار هستند، برای جداسازی جزئیات صوتی واقعا خوب هستند، گرچه این به کیفیت میکروفون و نوع قرار گیری آن در مواجهه با سوژه هم بستگی دارد.

 

 

       الگوهای قطبی در میکروفون‌ها

 

الگوی قطبی عبارت است از شکلی از میدان حساسیت یک میکروفن، یا راستاهایی که صدای میکروفن در آن جهت‌ها پذیرفته و یا رد می‌شود. یک میکروفن چند قطبی نسبت به همه صداهایی که از جهات مختلف می‌‌آیند واکنش نشان می‌دهد.

 

  • میکروفون Cardioid : در این الگوی قطبی صدا تنها از جلوی میکروفن برداشت می شود.
  • میکروفون Super Cardioid : صداها را با اختلاف زاویه‌ ی میدان ۱۸۰ درجه ای، یعنی از پشت میکروفن کمتر دریافت می‌کند و البته صداهای اطراف میکروفن را کمی برداشت نموده و بیشتر دریافت صدا از جلوی میکروفن می باشد.
  • میکروفون Hyper Cardioid : همان سوپر کاردیود است، با این تفاوت که میزان برداشت صدا از اطراف و پشت میکروفون بیشتر می‌باشد.

 

       بهترین میکروفون‌ها برای فیلم برداری کدام هستند ؟

 

در این بخش به طور خاص به میکروفون‌های مخصوص فیلم برداری خواهم پرداخت. در ابتدا باید ببینید سبک فیلم برداری شما چیست، برای مثال اگر از دوچرخه سواری با استفاده از یک دوربین اکشن فیلم برداری می‌کنید شاید اصلا نیازی به یک میکروفون جداگانه نداشته باشید. اما از طرفی دیگر برای ضبط ویدئوبلاگ شرایط متفاوتی وجود دارد.

اگر یوتوبر هستید، من به شما پیشنهاد می‌کنم به میکروفون‌های شات گان و یا یقه‌ای فکر کنید، اگر بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید و به دنبال مدل‌های یقه‌ای بی سیم باشید خیلی بهتر خواهد بود. اگر برای ضبط ویدئوبلاگ‌های مسافرتی نیاز به یک میکروفون دارید، به هیچ عنوان به میکروفون‌های سیمی فکر نکنید، شاید بهترین گزینه همان میکروفون‌های شات گان باشند، در صورتی که کیفیت آنها برایتان رضایت بخش نیست از یقه‌ای‌های بی سیم استفاده کنید.

 

 

       لوازم جانبی میکروفون‌ها

 

در این بخش برخی از رایج‌ترین تجهیزات مربوط به میکروفون دوربین را برایتان معرفی می‌کنم که بی شک به آنها نیاز خواهید داشت ( بنا به سبک کاری که می‌خواهید انجام دهید ) :

  • Boom Pole : یک پایه شبیه به مونوپاد گوشی‌های هوشمند، که می‌توانید میکروفون را به آن متصل کرده و از فواصل دورتر یا از ارتفاع بالاتر صدا را ضبط کنید.
  • نویزگیر میکروفون : یک صفحه یا روکش است که مقابل میکروفون قرار گرفته و نویز حاصل از وزش باد را کاهش داده یا به طور کامل حذف می‌کند.
  • کلیپس نگهدارنده میکروفون : دستگاه مفیدی که به شما امکان می‌دهد یک میکروفون یا چندین میکروفون را به هم نصب کرده و کلیپس کنید، تقریباً در مورد هر ژانری کاربرد دارد.

 

       مهمترین فاکتورهایی که در هنگام انتخاب یک میکروفون خوب و با کیفیت باید به آنها توجه داشته باشید

 

برای انتخاب یک میکروفون با کیفیت با به عوامل زیادی توجه داشته باشید که مهمترین آنها را برایتان خواهم گفت.

 

       فرکانس پاسخگویی

 

این محدوده فرکانس‌هایی است که میکروفون می‌تواند اصطلاحا بشنود. شنوایی طبیعی انسان در محدوده فرکانس ۲۰ هرتز تا ۲۰،۰۰۰ هرتز ( معادل ۲۰ کیلوهرتز ) است. بنابراین، ما فقط باید یک میکروفون داشته باشیم که بیش از این بتواند فرکانس‌ها را بشنود. در واقع نیازی به فراتر از آن نیست. نکته اصلی که باید درک کنید این است که صدایی که می‌خواهید ضبط کنید در طیف چه فرکانس‌هایی قرار دارد و اینکه آیا میکروفون مورد نظر شما قادر به ضبط آن فرکانس هست یا خیر.

 

       Pickup Patterns

 

در واقع این مورد به همان جهاتی اشاره دارد که میکروفون می‌تواند صدا را از آنها تشخیص داده و ضبط کند. این مورد را نیز با توجه به نیازهایتان باید بسنجید.

 

       نویز داخلی

 

نویز یا صدای داخلی یکی از عوامل بسیار مهم است که باید حتما از آن آگاهی داشته باشید. انواع مختلف میکروفون دارای میزان ضبط صدای مختلفی از خود هستند، اما به طور معمول، هر چه میزان نویز کمتر باشد، محدوده داینامیکی گسترده‌تر و نسبت سیگنال به نویز قوی‌تر است و باعث می‌شود صداهای تمیزتری ضبط شود.

 

       SPL (SOUND PRESSURE LEVEL)

 

این مورد به پویایی محدوده داینامیکی میکروفون کمک می‌کند. این یک نوع اندازه گیری است که صدای سوژه و محیط را بررسی می‌کند و اینکه تا چه میزان صدایی از محیط، صدای سوژه همچنان واضح ضبط می‌شود.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

امیرمحمد گفت:
کاربردی بود، ممنون ????
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش