نت‌های سنتور را چگونه حفظ کنیم؟

سنتور

 

نت‌های سنتور را چگونه حفظ شویم ؟ اگر شما هم آموزش ساز سنتور را آغاز کرده‌اید اما حفظ کردن نت‌های این ساز برایتان دشوار و زمان بر به نظر می‌رسد با ما همراه باشید.

حفظ کردن نت‌های سنتور یکی از اصول اولیه یادگیری نوازندگیست، مهم نیست که شما در چه سطحی می‌نوازید، برای اینکه یک اجرای با کیفیت و خوب داشته باشید باید نت‌های سازتان را حفظ کنید.

عده کمی از هنرجویان وجود دارند که می‌توانند بدون دردسر و به سرعت نت‌های سنتور و یا هر ساز دیگری را یاد بگیرند؛ اما بیشتر هنرجویان هنگام یادگیری نت‌ها دچار مشکل می‌شوند و هرچه یاد می‌گیرند را به سرعت فراموش‌ می‌کنند.

 

چگونه نت‌های سنتور را حفظ شویم؟

 

سنتور

 

نت‌ها را بنویسید

 

یکی از مفیدترین تمریناتی که به ما کمک می‌کند نت‌های سنتور را حفظ شویم، نوشتن نام نت‌ها است. نت ‌های موسیقی همانند الفبای هر زبانی است که بدون دانستن آن‌ها، یادگیری آن زبان ممکن نیست. موسیقی نیز همانند زبان است و برای فراگیری آن در ابتدا باید نت‌های مختلف و در صورت لزوم کلیدهای مختلف را یاد بگیرید.

نت‌ها را چندین بار روی برگه بنویسید و نام آن هارا تکرار کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا نت‌ها در ضمیر ناخودآگاهتان حک شود.

 

از فلش کارت‌ها استفاده کنید

 

بعد از نوشتن نام نت‌ها، استفاده از فلش کار یکی از بهترین روش‌هایی است که به ما کمک می‌کند نت‌های سنتور را حفظ شویم. با روزی 10 دقیقه تمرین، طی چند هفته، بخش عمده‌ای از نت‌های خطوط حامل را یاد می گیرید.

هر فلش کارتی که حفظ شدید را کنار بگذارید و بعد از مدتی دوباره آن را مرور کنید.

 

سنتور

 

بصری فکر کنید

 

بعد از اینکه نام نت‌های سنتور و جایگاه هرکدام روی ساز را یاد گرفتید باید آن‌ها را به صورت بصری یاد بگیرید یعنی به محض دیدن هر نت روی برگه به سرعت نام آن را به یاد بیاورید. شاید برای آهنگ هایی با تمپوی پایین فرصت این وجود داشته باشد که روی نام نت‌ها فکر کنید اما زمانی که سرعت قطعه کمی بالاتر می‌رود باید بدون فکر کردن فقط بنوازید. بنابراین برای یادگیری اصولی و صحیح نت‌ها چاره‌ای ندارید جز مدد گرفتن از نیمکره راست مغز و توجه به ویژگی های بصری نت‌ها و جایگاهشان روی خطوط حامل.

 

گام‌ها را به خاطر بسپارید

 

هنگام نت خوانی به بخش‌هایی برمی‌خورید که نت‌ها با توالی خاصی بالا یا پایین می‌روند. مثلاً بعضی از آن ها شارپ یا فلت هستند. برخی نادیده گرفته شده‌اند. برخی با نت خاصی شروع شده‌اند. در این صورت یعنی با یک گام سروکار دارید. در بیشتر آهنگ‌ها از همان گام‌های شناخته شده استفاده می‌شود که چه بسا ممکن است بلد باشید ولی به خاطرِ تمرینِ کم تشخیص ندهید. یادگیری گام‌ها به شما کمک می‌کند تا در حین نواختن قطعه، به محض دیدن الگو و بدون توجه به مابقی نت‌ها، گام را اجرا کنید.

 

تمرین اصولی برای حفظ کردن نت‌های یک قطعه جدید

 

 

سنتور

 

قدم اول در حفظ کردن نت‌های یک قطعه

 

زمانی که یک قطعه‌ی جدید را برای نواختن انتخاب می‌کنید، اولین قدم برای شروع نوازندگی این است که برگه نت را جلوی خودتان بگذارید و با یک بررسی کلی قسمت های آسان و سخت‌تر قطعه را پیدا کنید.

بعد از اینکه خوب با چشمانتان نت‌ها را شناسایی کردید برگه را کنار بگذارید و نت‌ها را با آرامش و سر فرصت روی ساز پیدا کنید. مهم نیست که این مرحله چقدر از شما زمان می‌برد، فقط سعی کنید این کار را با تمرکز و آرامش انجام دهید.

بعد از اتمام این مرحله بهتر است استراحت کوتاهی داشته باشید، مثلا یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و دوباره سراغ سازتان برگردید. این بار تلاش کنید تمام قطعه را به صورت یکجا و با دقت بنوازید. این کار را چندین بار انجام دهید و سعی کنید هر بار روان‌تر از دفعه قبل قطعه را بنوازید.

این تمرین را هر چقدر که توانایی داشتید ادامه دهید و ادامه آن را به روز بعد موکول کنید.

 

ادامه تمرینات

 

در ادامه تمرینات روز قبل، در روز دوم سعی کنید تا جایی که می‌توانید قطعه را بدون نقص بنوازید و تمام مشکلاتش را حل کنید. احتمالا تا حدودی به نت‌ها مسلط شده‌اید و می‌خواهید تمرکز خود را روی روان کردن قطعه بگذارید.

به همین دلیل بیشتر زمان خود را روی نت‌های سخت بگذارید و اشکالات خود را رفع کنید.

بعد از این هر روز کمی روی روان نواختن و رفع اشکالات خود کار کنید تا به طور کامل روی قطعه تسلط پیدا کنید.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش