ساده‌ترین راه‌ها برای آکوستیک کردن اتاق شخصی

آکوستیک کردن اتاق شخصی

 

در زندگی امروزی، صداهایی مانند بوق ماشین‌ها در ترافیک، پخش موسیقی در خیابان، صدای ماشین حمل زباله، تریلرها و… همه و همه جزو اصوات مزاحم و آزاردهنده یا همان نویز محسوب می‌شوند. به هر حال اگر فکر می‌کنید وجود این نویزها، زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی را مختل یا دشوار کرده، شما تنها نیستید. حقیقت آن است که اکثر ساکنان آپارتمان‌ها، سروصداهای مزاحم و ناخواسته را به‌عنوان بخشی از زندگی شهری پذیرفته‌اند و آن را امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

 

درب اصلی ساختمان را نسبت به هوا عایق کنید

 

چنان‌چه روی مبل خانه‌تان دراز کشیده‌اید و به‌راحتی صدای مکالمات افراد حاضر در راهرو ساختمان را می‌شنوید، به‌احتمال خیلی زیاد، شکاف‌های بزرگی اطراف درب ورودی وجود دارند. طبیعتا با پوشاندن این شکاف‌ها و درزها، اصوات خارج از خانه، دیگر وارد خانه نخواهند شد. همان‌طور که می‌دانید، اصوات از طریق هوا جابه‌جا می‌شوند. بنابراین اگر شکافی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید نور را ببینید، قطعا صدا هم از طریق همان شکاف جابه‌جا می‌شود.

اگر شکاف درب ورودی ساختمان شما بزرگ است، از برس‌های عایق صوت برای پوشاندن آن استفاده کنید. در صورت امکان، برس‌های درزگیر باکیفیت را از کمپانی‌های معتبر خریداری نمائید. این برس‌ها، نوار پلاستیکی ضخیم‌تری دارند و در نتیجه، انتقال اصوات را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

 

آکوستیک کردن اتاق شخصی

 

درب را با استفاده از پرده‌ها یا پارچه‌های ضخیم بپوشانید

 

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی معرفی کردیم، با استفاده از پرده‌های ضخیم مخصوص، می‌توانید یک لایه عایق صوتی دیگر به درب ورودی‌تان اضافه کنید. این پرده‌ها قابل باز و بسته شدن هستند. بنابراین وقتی آن‌ها را می‌بندید، تقریبا تمام نویزهای مربوط به درب ورودی، از بین می‌روند.

 

آکوستیک کردن اتاق شخصی

 

عایق کردن درب اتاق خواب‌ها نسبت به صدا

 

درب‌های داخلی هم دقیقا مانند درب ورودی، شکاف‌های بزرگی دارند و این شکاف‌ها، مستعد انتقال صدا هستند. در واقع با وجود این شکاف‌ها می‌توان گفت درب تاحدودی باز است! این درزها را با استفاده از Draft Stopper ها بپوشانید. فرقی نمی‌کند که درب‌پوش(Draft Stopper) شما دست‌ساز باشد یا آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده باشید. درب‌پوش‌های باکیفیت معمولا به‌کمک یک بند لاستیکی به درب متصل می‌شوند. بنابراین دیگر نیازی نیست که همیشه آن‌ها را زیر درب‌ها قرار دهید!

 

نویز حاصل از انعکاس اصوات را کاهش دهید

 

نویزها و صداها از طریق سطوح سخت مانند دیوارها، کف و سقف منعکس می‌شوند و بدین ترتیب نویز کلی اتاق را افزایش می‌دهند. برای کاهش میزان بازتاب اصوات، دیوارها و حتی سقف‌های خالی را با استفاده از متریال سبک و نرم، بپوشانید. با انجام این کار، دیگر صدای حیوانات، جاروبرقی، مکالمات و… در محیط منعکس نمی‌شوند. یک فرش زبر و ضخیم روی سقف و مقداری پارچه پلاستیکی روی دیوارها، نه‌تنها نویز داخلی ساختمان را کاهش می‌دهند، بلکه اصوات مزاحم واحدهای مجاور را نیز جذب می‌کنند.

 

از فرش‌ها یا موکت‌های ضخیم استفاده کنید

 

احتمالا می‌دانید که هیچ‌چیز مانند فرش نمی‌تواند نویزهای خارجی یک منطقه پرترافیک را از کاهش دهد. بنابراین اگر کف ساختمان‌تان محکم است، یک فرش ضخیم روی آن پهن کنید.

نکته: پهن کردن یک لایه موکت ضخیم زیر فرش، نویزها را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

 

آکوستیک کردن اتاق شخصی

 

استفاده از کتابخانه برای از بین بردن اصوات مزاحم

 

آیا دیوار نازکی دارید و از آن ناراضی هستید؟ در این مواقع، اضافه کردن یک لایه دیوار مصنوعی می‌تواند اصوات مزاحم آن‌سوی دیوار را از بین ببرد. هدف ما، افزایش حجم دیوار است. متریال و اشیاء بزرگ و حجیم، لرزش‌های حاصل از برخورد اصوات به دیوار را جذب کرده و بدین ترتیب، نویزهای مزاحم را حذف می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که دیوار مصنوعی اضافه‌شده، دقیقا روی دیوار اصلی قرار گیرد و منفذی برای انتقال صدا وجود نداشته باشد.

 

آکوستیک کردن اتاق شخصی

 

از پنل‌های آکوستیک بهره ببرید

 

امروزه پنل‌های آکوستیک با متریال گوناگون مانند پارچه یا چوب طراحی و عرضه می‌شوند. هرچند اغلب پنل‌های آکوستیک برای کاهش و حذف نویزهای حاصل از بازتاب اصوات به سطوح سخت طراحی شده‌اند، اما بعضی کمپانی‌ها پنل‌هایی را مخصوص عایق‌بندی محیط و جلوگیری از انتقال صدا طراحی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، پنل‌های AcousticDoor کمپانی Residential Acoustics می‌توانند نویزهای حاصل از انتقال صدا از طریق درب‌های داخلی ساختمان را تا حداکثر ۳۰ دسی‌بل کاهش دهند. داخل هر پنل، یک هسته متراکم ۲۵ پوندی وجود دارد که تماما از مواد عایق صوت ساخته شده.

 

استفاده از پرده‌های ضخیم عایق صوت

 

پرده‌های ضخیمی که روی پنجره‌ها قرار می‌گیرند، تا حد چشم‌گیری نویزهای خارجی ساختمان را کاهش می‌دهند و معمولا از آن‌ها به‌عنوان عایق‌های صوتی استفاده می‌شود. به‌عنوان نمونه، یک پرده آکوستیک با اندازه متوسط، حداقل ۱۵ پوند وزن دارد و با پوشاندن کامل پنجره، تمام اصوات خارجی را به بیرون بازتاب می‌دهد و بدین ترتیب از ورود آن‌ها به‌داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است بعضی پرده‌های عایق صدا، قابلیت باز و بسته شدن دارند. بنابراین می‌توانید هنگام ضبط، آن‌ها را ببندید و در مواقع دیگر، آن‌ها را باز نگه داشته و از نور طبیعی روز استفاده کنید.

 

استفاده از درزگیرهای مخصوص درب و پنجره برای پوشاندن منافذ و درزها

 

یکی از معایب پرده‌های آکوستیک این است که ظاهر ساختمان را خراب می‌کنند و جلوی ورود نور به‌داخل ساختمان را می‌گیرند. اگر می‌خواهید اصوات بیرونی را حذف کنید و درعین‌حال از نور روز هم بهره‌مند شوید، می‌توانید از درزگیرهای مخصوص درب و پنجره استفاده کنید. این درزگیرها در واقع صفحات شفافی هستند که عموما از جنس شیشه یا اکریلیک ساخته می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، این صفحات با پوشاندن درزهای موجود، میزان اصوات خارجی را تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر، کاهش می‌دهند.

این فوق‌العاده‌ست. خوش‌بختانه بعضی از این صفحات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت جداسازی دارند. به‌لطف این ویژگی جذاب، چنان‌چه به هوای تازه نیاز داشتید، می‌توانید به‌راحتی پنجره‌ها را باز کنید و از هوای آزاد لذت ببرید.

 

ابزارهای موزیک پروداکشن مورد اعتماد حرفه ای ها

 

نرم افزار Cubase به وسیله ی پرودیوسرها، آهنگسازها و موزیسین های حرفه ای در سراسر دنیا استفاده می شود و یکی از خوش نام ترین نرم افزارهای آهنگسازی است. برای Cubase Pro 12، کمپانی Steinberg رابط کاربری نرم افزار را با در دسترس قرار دادن آپشن هایی برای شخصی سازی، ساده تر کرده است و اینسترومنت های جدیدی مانند پیانوی Verve و پلاگین ها و قابلیت های جدید از جمله پشتیبانی از Dolby Atmos و ابزارهایی که مستقیما از نرم افزار قدرتمند Nuendo برگرفته شده اند را در اختیار کاربران قرار داده است. Cubase Pro 12 شامل تعداد زیادی پردازشگر و اینسترومنت VST به همراه مجموعه ای از صداها و سمپل های کاربردی می باشد. Steinberg Cubase 12 Pro بی تردید یک پکیج نرم افزاری حرفه ای است که تمام ابزارهای مورد نیاز شما برای تبدیل ایده ها به موزیک هایی با کیفیت استودیویی را فراهم کرده است.

توجه: نرم افزار آهنگسازی Cubase 12 Pro از پلاگین های 32 بیتی پشتیبانی نمی کند. سیستم لایسنس Cubase 12 حالا کاملا دیجیتال شده است و دیگر نیازی به دانگل USB نیست.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش