تاثیر گرما و سرما بر ساز هنگ درام ( هندپن )

تاثیر گرما و سرما بر ساز هنگ درام

 

آیا هنگ درام (هندپن) من در سرما آسیب می‌بیند؟ آیا می‌توانم زیر آفتاب با ساز خود بنوازم‌؟ چه مدت‌؟ آیا روی کوک آن تاثیر می‌گذارد؟ روی چسب آن چطور؟ آیا میتواند گرمای زیاد را تحمل کند؟ آیا سرما روی صدای هندپن تاثیر می‌گذارد؟ آیا می‌تواند در سرما بیرون بماند؟ درباره‌ی رطوبت چطور؟ آیا هنگ درام من در برابر رطوبت مقاوم است؟ آیا می‌توانم زیر باران ساز بزنم؟

این‌ها انواع سوالاتی هستند که بارها برای نوازندگان هنگ درام پیش آمده و ممکن است شما نیز، چنین نگرانی‌های مشابهی داشته باشید. به این دلیل است که من به شما کمک خواهم کرد تا تاثیرات گرما، سرما و رطوبت را روی هندپن خود به خوبی درک کنید. به عنوان یک قانون کلی، دما همیشه تاثیراتی را روی صدا خواهد داشت. ساده‌ترین دلیل آن این است که دما چگالی هوا را تغییر می‌دهد. امواج صوتی در میان هوا حرکت می‌کنند، پس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

گرما چطور می‌تواند روی هنگدرام (هندپن) تأثیر بگذارد؟

 

گرما در طول ساخت هنگ درام (هندپن)، یک فرایند بسیار مهم است. به چندین دلیل از گرما استفاده می‌شود و یکی از آن‌ها ایجاد استحکام و انجام استرس تست برای کوک کردن است. بسیاری از سازندگان زمانی که می خواهند استحکام ساز را تست کنند از گرما استفاده می‌کنند. معمولا پس از کوک کردن (تیون کردن) اولیه، تا یک دمای مشخص گرما می‌دهند و دوباره کوک می‌کنند. این فرایند را تا جایی که نیاز باشد تکرار می‌کنند. مساله‌ای که بیش از هر چیزی قابل تأمل است، این است که فلزات گرما را به سرعت جذب می‌کنند. این اصل می‌تواند زمانی که فلزی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، ثابت شود. وقتی که فلز گرما دیده را لمس کنید، بدون شک گرم است و حالا اگر این قضیه را به هنگ درام (هندپن) ارتباط دهیم، چیز بزرگ و شگفت انگیزی نیست، هنگ درام‌ها از فلز ساخته شده‌اند. آن‌ها می‌توانند گرما را زمانی که در معرض یک منبع گرمایی مانند خورشید قرار می‌گیرند، به سرعت جذب کنند. اگر شما تا به حال این را امتحان کرده باشید یعنی زیر تابش خورشید با هنگ درام یا هندپن خود نواخته باشید، حتماً به اثر آن توجه خواهید کرد. فوراً بعد از این که شروع به نواختن کردید، ساز شما گرم می‌شود و صدای آن بسیار نامحسوس شروع به تغییر و کمی عجیب شدن می‌کند. نکته‌ی اساسی این است که از نواختن در زیر آفتاب دوری کنید. به ویژه در تابستان و روزهای بسیار گرم باید بسیار مراقب باشید. ساز شما اگر برای مدت زمان کمی در معرض آفتاب قرار بگیرد، آسیبی نمی‌بیند ولی اگر برای مدت طولانی زیر آفتاب قرار گیرد، می‌تواند برای همیشه از کوک خارج شود، مخصوصاً زمانی که زیر نور مستقیم آفتاب نواخته شود. به یاد داشته باشید که گرما تنها برای استواری و استحکام ساز به کار می‌رود، پس اگر برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد می‌تواند کوک شما را تغییر دهد. اگر مجبور شدید که ساز را زیر آفتاب رها کنید، صبر کنید تا ساز خنک شود و بعد می‌توانید دوباره شروع به نواختن کنید.

 

آیا نور خورشید می‌تواند چسب ساز را ذوب کند؟

 

سوال دیگری که اغلب برای نوازندگان هنگدرام ایجاد شده و پرسیده شده، این است که آیا خورشید می‌تواند به هنگ درام آسیبی بزند و یا حتی چسب آن را ذوب کند؟ در جواب باید گفت که بهتر است از سازنده ساز خود در این باره سوال کنید. چسبی که توسط اکثر سازنده‌ها استفاده می‌شود، به منظور استفاده در فضای بیرون ساخته شده است، بنابراین باید در برابر گرمای خورشید مقاوم باشد. اما ما توصیه می‌کنیم که همیشه از سازنده هنگ درام (هندپن) خود بپرسید، چرا که اطمینان خاطر بهتر از تأسف خوردن است!

 

تاثیر گرما و سرما بر ساز هنگ درام

 

سرما چطور روی ساز اثر می‌گزارد؟ تأثیر سرما روی ساز چگونه است؟

 

سرما یک داستان متفاوت است. از لحاظ فنی سرمایی وجود ندارد! این سرما تنها عدم حضور گرما است. پس زمانی که از دماهای سرد صحبت می‌کنیم، در واقع هیچ منبع هوای سردی وجود ندارد و سرما فقط عدم وجود گرما می‌باشد. در این مورد هیچ چیزی وجود ندارد که به طور مستقیم امواج سرما را به سمت ساز شما بفرستد. اما فلزات گرما را به سرعت انتقال می‌دهند و به این معناست که ساز گرمای درون خود را به محیط اطراف انتقال می‌دهد. در نتیجه، این تأثیرات به مهمی تأثیراتی که نواختن زیر نور مستقیم خورشید دارد، نیست. اگرچه ممکن است احساس کنید که هنگ درامتان کمی از کوک خارج شده است و این مسئله به این بستگی دارد که دمای هوا چقدر سرد بوده است! این یک اثر موقتی است و همه چیز زمانی که شما به حال نرمال و در واقع دمای محیط معمولی برگردید، به حالت نرمال بر خواهد گشت. مشکل اصلی جایی است که سرما اغلب با رطوبت همراه می‌شود و رطوبت برای هنگدرام بسیار بد خواهد بود. زنگ زدگی یکی از بدترین مشکلاتی است که یک هنگ درام یا هندپن می‌تواند به آن دچار شود. پس اگر شما برنامه‌ریزی کرده‌اید که در فضای بیرون و در برف ساز بزنید، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که بعد از پایان کار حتماً ساز خود را خشک کنید. البته جنس استیل در هنگدرام‌ها به مراتب در برابر رطوبت نسبت به هنگدرام‌های نیتراید مقاوم‌تر است، ولی باز هم سعی کنید در مکان‌های رطوبتی و سرد از روغن‌های مخصوص برای چرب نگه داشتن سازتون استفاده کنید. بطور کلی، اگر ساز شما در معرض گرما و سرمای شدید قرار گیرد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پس از هر بار ساز زدن، ساز خود را با یک پارچه‌ی مایکروفایبر پاک کنید. اگر ساز شما دارای رینگ (نوار) لاستیکی در لبه است، ابتدا مطمئن شوید که آن را به درستی جدا کرده‌اید و آن را قبل از این که روی ساز جا بندازید، کاملا خشک کنید. یک بار که ساز شما خشک است فرصت خوبی برای زدن روغن محافظ مخصوص است. بسیاری از مردم هنگامی که در حال نواختن هستند، در کیف هنگ درام خود را باز می‌گذارند، که در این صورت فوم و یا پارچه‌ی آن از رطوبت اشباع می‌شود. پس دقت کنید که محیط اطراف ساز شما خالی از رطوبت باشد و همه چیز را تا جایی که ممکن است خشک نگه دارید!

 

آیا باید هنگدرام (هندپن) را در کیف معمولی نگهداری کنیم و یا کِیس مخصوص؟

 

ما شدیداً توصیه می‌کنیم که ساز خود را در کیف و یا کیس آن رها نکنید. هنگ درام شما نیاز دارد که تنفس کند. اگر شما ساز را در کیف و یا کیس قرار دهید باعث عمل چگالش می‌شود. اگر لازم است که ساز شما برای ساعاتی در کیس خود قرار بگیرد، برای مثال در هنگام سفر، ما توصیه می‌کنیم که از یک رطوبت گیر استفاده کنید. این وسیله رطوبت موجود در کیس هندپن شما را جذب می‌کند و تا حد امکان داخل آن را خشک نگه می‌دارد و تا حد زیادی از پیشروی زنگ زدگی جلوگیری می‌کند.

نتیجه‌گیری: بزرگ‌ترین دشمنان ساز شما خورشید و رطوبت هستند. در دماهای بسیار بالا مراقب باشید و ساز خود را زیر تابش مستقیم خورشید رها نکنید. اگر در سرما ساز می‌زنید، نسبت به رطوبت آگاه باشد و همیشه پس از پایان نواختن ساز خود را خشک کنید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش