گام هنگ درام را چگونه انتخاب کنیم؟ | بهترین گام ساز هندپن

گام هنگ درام

 

شما در خیابان، نوازنده‌ای را که سازی جادویی می‌نوازد، دیده‌اید. حرکت دست‌هایش به گونه‌ایست، که گویی روی ساز می‌رقصد! این ساز یک هنگ درام است! شما به چیزی که میخواستید رسیدید و در واقع اسیر این ساز جادویی شدید و حالا تصمیم گرفته‌اید که باید از این ساز برای خود خریداری کنید. به خانه برگشته‌اید در حالی که سرتان هنوز از ملودی‌های زیبا و صداهای فریبنده پر است و این شما را به تکاپو می‌اندازد. شروع به جست و جوی این ساز منحصر به فرد می‌کنید که با شخصیت شما بسیار هماهنگ و همچنین متناسب با نیازهای شما برای خلق یک موزیک است. هیچ زمینه موسیقیایی ندارید و یا اطلاعات بسیار کمی دارید، در اینترنت می‌یابید که هنگ درام یک ساز کروماتیک نیست (کروماتیک مثل پیانو که در آن هر نت متوالی به اندازه‌ی یک نیم پرده بالاتر از نت قبلی است) در واقع هر هنگ درام دارای گامی متفاوت با نت‌هایی متفاوت است، سریالی از نت‌ها در گام های مختلف. ممکن است کمی احساس گنگ بودن به شما دست دهد و ندانید که چطور گام هنگ درام ای که میخواهید خریداری کنید را انتخاب کنید. صدها گام وجود دارد که هر کدام صدای منحصر به فرد و حس خاص خود را دارند.

امروز می‌خواهیم جواب سوال‌های رایجی را بدهیم ...

 

چگونه می‌توانم گام هنگ درام خود را به عنوان اولین ساز انتخاب کنم؟

 

1- با تمرین دادن گوش‌هایتان شروع کنید

 

ما شما را به گوش کردن به گام هنگ درام های متفاوت در اینترنت تشویق می‌کنیم تا مشخص شود که کدام گام را از همه بیشتر دوست دارید. گام‌هایی را یادداشت کنید که با شما صحبت می‌کنند، شما را جذب کنند، حال شما را خوب می‌کنند، شما را با خود می‌برند، در نهایت آن‌هایی را که با شما ارتباط برقرار می‌کنند را نیز به لیست خود اضافه کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که اگر اطلاعاتی از گام مورد نظر موجود بود، حتما آن را ثبت کنید، همچنین در صورت امکان می‌توانید نت‌هایی را که آن گام هنگ درام را تشکیل می‌دهند نیز یادداشت کنید. دقت کنید که این اطلاعات معمولا تا حدودی مخفی و پنهانی است و شما برای بدست آوردن آن‌ها باید تلاش کنید و در واقع آن‌ها را شکار کنید.

 

گام هنگ درام

 

2- مشخص کنید که چه چیز را دوست دارید، احساس کنید

 

هر گام هنگ درام رنگ و صدای مخصوص به خود را دارد. بسته به گام هنگ درام ، شما حس‌های متفاوتی را تجربه می‌کنید. توجه کنید، اگر چه یک گام بتواند احساسات متفاوتی را در شما زنده کند، اما به این نیز بستگی دارد که چطور نواخته می‌شود و چه کسی به آن گوش می‌کند. تمام این چیزها تنها در ذهن تصور شده است، اما اینجا چندین مثال وجود دارد که امیدواریم به شما کمک کند.

 

  • آیا گام‌های شادی آور و سرزنده کننده را دوست دارید؟
  • آیا گام‌های غمگین و حزن انگیز دوست دارید؟
  • آیا گام‌هایی را که به شما احساس سفر در دوردست‌ها را می‌دهند و باعث می‌شوند که شما ندانید کجا حضور دارید، را دوست دارید؟
  • آیا گام‌هایی را که بسیار فریبنده هستند، را دوست دارید؟
  • آیا گام‌هایی را که بسیار درون گرا و عرفانی هستند را ترجیح می‌دهید؟
  • آیا گام‌هایی را که بیانگر امید هستند، دوست دارید؟
  • آیا گام‌های اسرار آمیز را دوست دارید؟

 

ما پیش از این نیز گفتیم، اما به اندازه‌ای این مسئله اهمیت دارد که می‌خواهیم دوباره آن را تکرار کنیم. همه چیز به تصور ذهن است. به این که یک گام هنگ درام چگونه نواخته شود و احساس نوازنده در آن لحظه بستگی دارد. هر ساز می‌تواند عواطف و احساسات متفاوتی را در شما به وجود آورد. اگرچه همه‌ی این گام‌ها برای همه سبک آدم‌ها ساخته شده است، اما بعضی از آن‌ها اساساً به سبک‌های خاصی از موسیقی مرتبط شده‌اند. اگر شما طرفدار ژانر خاصی از موسیقی هستید، تلاش کنید تا گامی را انتخاب کنید که با چیزی که دوست دارید همخوانی داشته باشد. شاید سبک‌های Bluesy؟ Jazz؟  Celtic (سلتیک)؟ Hispanizing (اسپانیایی)؟ Asian (آسیایی)؟ Eastern (شرقی)؟

در اینجا 3 مثال وجود دارد:

 

  • Bluesy
  • Asian
  • Eastern

 

به چیزی که خیلی علاقه دارید به دقت فکر کنید، جست و جو کنید، با آرامش قدم بزنید، گوش کنید و نکات مهم را یادداشت کنید. سعی نکنید که گام هنگ درام رویاهای خود را خیلی سریع پیدا کنید، ممکن است سردرگم شوید. این کاملاً ممکن است که شما نیز مانند بقیه، زمان سختی را برای تصمیم گیری سپری کنید. به طور ساده تمام چیزهایی را که خیلی دوست دارید و حس‌هایی را که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، بنویسید. سعی کنید آن‌هایی را که کمتر دوست دارید و آن‌هایی را که بیشتر دوست دارید و در واقع آن‌هایی را که شما را به چالش می‌کشند و لمستان می‌کنند را یادداشت کنید. حتی اگر درباره‌ی خود مطمئن نیستید، برای مدتی آن‌ها را کنار بگذارید، سپس کمی بعد، برگردید و دوباره آن‌ها را تک به تک گوش کنید. کم‌کم سلیقه و گوش شما، بیشتر و بیشتر و به طور دقیق گام‌هایی را که برای شما مناسب هستند انتخاب می‌کند و اینگونه است که شما به تصمیم‌گیری خود درباره‌ی انتخاب گام هنگ درام مورد علاقه‌تان بدون هیچ پشیمانی خاتمه می‌دهید.

راهنمایی: یک لیست اولیه از سازها و گام‌هایی که با شما صحبت می‌کنند، تهیه کنید. سپس به دنبال ویدئو‌های دیگری از این گام هنگ درام ها بگردید. این راه به شما اجازه می‌دهد تا به روش‌های دیگر نواختن این گام هنگ درام گوش کنید. راه خود را مشخص کنید، گام مورد نظر شما ممکن است که شما را در یک ویدئو راضی و خرسند کند ولی در ویدئوهای دیگر اینگونه نباشد و شما را مایوس کند. پس باید زمانی را اختصاص دهید تا به تمام جنبه‌های یک گام را، در میان روش‌های متفاوت نواختن آن، با نوازندگان متفاوت و همچنین با سازهای سازنده‌های متفاوت پی ببرید. در نهایت، اگر شما شانس این را دارید که سازندگان متفاوتی را ملاقات کنید، از آن‌ها درخواست کنید تا گام‌های متفاوتی را امتحان کنید. هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین امتحان و گوش کردن توسط شخص شما باشد و در آخر این شما هستید که ساز را با احساسات و عواطفتان، شیوه‌ی خاص خود و لمس دست‌هایتان به ساز می‌نوازید.

 

گام هنگ درام

 

3- تعداد نت‌هایی را که می‌خواهید انتخاب کنید

 

قبل از این که بخواهید جلوتر بروید، نیاز دارید تا یک نکته اساسی و ضروری را بدانید. دو روش برای شمردن نت‌های هنگ درام وجود دارد. بعضی از آن‌ها شامل دینگ (نت وسط ساز) می‌شوند و بعضی دیگر این را ندارند. پس ما هم راجع به 9 نتی‌ها و هم 1+8 نتی‌ها (“+1” نشان دهنده‌ی نت دینگ می‌باشد) صحبت خواهیم کرد. بسیار مهم است که در طول تصمیم گیری خود با سازنده ساز روراست باشید. کمپانی پنرشیا Panersia به فرض مثال معمولا از نت‌های X+1، که X تعداد نت های اطراف ساز است، استفاده می‌کند. بر طبق چینش این نت‌ها، ما درباره‌ی هنگ درام‌هایی با تعداد نت 1+7، 1+8، 1+9 و بیشتر صحبت می‌کنیم. چیزی که اکنون ما نیاز داریم تا بدانیم این است که در کل، هر چه تعداد نت بیشتری بر روی هنگ درام داشته باشیم امکان به وجود آمدن خطا را نیز بیشتر افزایش می‌دهیم. در حقیقت هر چه تعداد نت‌ها بیشتر شود، وجود ریسک‌هایی نظیر موارد زیر نیز بیشتر می‌شود:

 

  • کوک کردن ممکن است دقیق نباشد.
  • نت‌های تیز ممکن است حجم صدای زیادی نداشته باشند.
  • ممکن است بین نت‌ها اختلاف در صدا ایجاد شود.

 

البته که هر چی تعدا نت‌های بیشتری داشته باشیم، پارامترها و تغییر پذیری بیشتری برای ساخت آهنگ‌ها داریم. اگر شما می‌خواهید که روی کیفیت صدا و تعادل کلی هنگ درام خود با انتخاب نت‌های کمتر تمرکز کنید، بهتر است که نسبت به معایب آن نیز آگاه باشید، هر چه تعداد نت‌ها کمتر باشد، کارهای هارمونیک ممکن کمتر می‌شود و برای ساخت آهنگ‌های متفاوت محدود می‌شوید. برای مثال: شما این احساس را دارید که همیشه یک کار را، کمتر و یا بیشتر انجامش می‌دهید و در نهایت یک کار مشابه بیشتر نیست. بنا بر این ممکن است با این گام هنگ درام خیلی سریع خسته شوید. باید نکات مثبت و منفی را در نظر بگیرید و پتانسیلی را که برای شما مناسب است پیدا کنید.

پیشنهاد کمپانی پنرشیا Panersia: برای اولین خرید پیشنهاد می‌کنیم که سازی را انتخاب کنید که حداقل 8 نت (بدون نت دینگ) دارد و نه بیشتر از 9 نت. این‌ نوع سازها، سازهایی است که بیشترین و بهترین پتانسیل را دارند. شما قطعاً سازهایی را پیدا خواهید کرد که با تعداد نت 1+7 صدایی زیبا دارند، اما صادقانه، شما خیلی سریع ساز دیگری درخواست خواهید کرد. گفته می‌شود سازندگان بسیار خوب سازهایی را پیشنهاد می‌کنند که تفاوت بین آن‌ها را نتوانید بفهمید. چه 1+8 باشد و یا 1+10، همه یکسان و سازهایی با کیفیت صدای بالا هستند.

 

4- هنوز تعدادی اطلاعات برای پایان این مباحث باقی است

 

  • Hz 432 و Hz 440

 

بسیاری از مردم عاشق سازهایی کوک شده با فرکانس Hz 440 هستند و نه Hz 432. بدون این که بخواهیم به مباحث و مذاکرات بین 440 و 432 رجوع کنیم، می‌خواهیم که تنها این نکته را یادآور شویم که اگر شما سازی با فرکانس Hz 432 را خریداری می‌کنید، نمی‌توانید در جمعی که سازهایشان Hz 440 است، با آن‌ها هم‌نوازی کنید. ممکن است که شما احساس تنهایی و آزردگی کنید که قادر به اشتراک لحظات موسیقیایی خود با دیگر نوازدگان نیستید. در حدود 98% آن‌ها با ساز 440 می‌نوازند. پس قبل از خرید ساز خود دقت کنید.

 

گام هنگ درام

 

  • جاذبه‌ی گام هنگ درام شرقی (Eastern)

 

اکثر مردم، و شاید راجع به شما نیز صدق کند که، جذب گام‌های شرقی می‌شوند مثل هیجاز (هجاز) Hijaz و رومانین Romanian، معمولا Middle East یا Ragadesh و Saladin در هند و یا AkeBono و Shang Diao با ترکیب بیشتری از رنگ و بوی آسیایی. این حقیقت دارد که به آن‌ها احساس عجیبی دست می‌دهد و آن‌ها یقینا تاکید بسیاری به Zen، ریلکسیشن و مدیتیشن دارند و این‌ها را به صورت طبیعی در صدای هنگ درام پیدا می‌کنند. این گام‌ها بسیار مبهوت کننده و جذاب هستند اما می‌توانند خیلی سریع شما را محدود کرده و از پیدا کردن انواع دیگر باز دارند. یکی از گام‌های بسیار خاص به نام Ragadesh وجود دارد، که گامی بسیار گران با صفات بسیار منحصر به فردی است. شما این که چه چیز را می‌نوازید را احساس می‌کنید. تحت تاثیر آهنگ Slumdog Millionaire قرار می‌گیرید. ما باید آگاه باشیم که گتم‌های شرقی، گام‌هایی هستند که می‌توانند در دراز مدت، کیفیت آنچه را می‌نوازید را کاهش دهند. معمول‌ترین گام هنگ درام برای اولین ساز: Amara (مینور)، Kurd (مینور)، Magic Voyage (مینور)، AnnaZiska (مینور)، Equinox (مینور) و Pygmy (مینور).

پیشنهاد فروشگاه تهران ساز برای انتخاب گام هنگ درام : تقریبا دو تا از گام هنگ درام هایی که برای این ساز جادویی در کل دنیا جا افتاده و به مرور زمان تبدیل به دو تا از گام‌های اصلی شده گام ر مینور (D Kurd) و گام می مینور (E Kurd) است. بطوریکه اکثر نوازندگان دنیا معمولا یکی از سازهای خود را از این دو گام انتخاب می‌کنند. البته نباید از این مساله چشم پوشی کرد که انتخاب گام هنگ درام کاملا صلیقه‌ایست ولی پیشنهاد می‌کنیم برای شروع حتما یکی از این دو گام را انتخاب کنید.

زیرترین نت وسطی یعنی دینگ معمولا در گام‌های زیر یافت می‌شود:

 

  • Amara: Do#, Re
  • Kurd: Re
  • Magic Travel: Fa
  • AnnaZiska: Do#, Re
  • Equinox: Mi
  • Pygmy: Fa

 

چرا این گام‌ها از گام‌های دیگر بسیار رایج‌تر هستند؟

 

زیرا این گام هنگ درام ها بسیار ساده‌تر نواخته و کنترل می‌شوند. به طور کلی گفته می‌شود که یک نوازنده بدون تجربه، بسیار سریع‌تر قادر به درآوردن چیز‌های زیبا از ساز است که حتی درک او را نسبت به ساز نیز بسیار بیشتر می‌کند. بنابراین این گام‌ها معمولا گام‌هایی هستند که برای اولین ساز، مکررا انتخاب می‌شوند. این گام‌ها نه خیلی بالا و نه خیلی پایین، بلکه بسیار رضایت بخش هستند. بسیار پرطرفدار هستند و این اجازه را به شما می‌دهند تا با دیگر نوازندگان به راحتی بنوازید. پس این اطلاعات را در ذهن خود برای خرید ساز داشته باشید.

 

  • ماژور و مینور

 

گام‌های مینور از گام‌هایی هستند که تاکنون از آن‌ها بسیار فروخته شده است. ما معتقدیم که این ساز بیشتر برای قطعاتی غمگین، آرامش دهنده، خود اندیش، درون‌گرا و قابل تامل ساخته شده است و شما متوجه خواهید شد که این گام مینور است، که حال و احساسات شما را به بهترین شکل خوب می‌کند.

نتیجه گیری: چگونه گام هنگ درام خود را انتخاب کنید؟ به آسانی، با استفاده از گوش‌هایتان و سلیقه شخصی خود، با توجه به این که چه کسی هستید، چه چیزهایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چه چیزهایی حال شما را خوب می‌کند. حتی پیش از تماشای اولین ویدئو خود، شما تا حدودی درباره‌ی چیزی که دوست دارید، می‌دانید. می‌دانید که چه صدایی شما را متحول و تکان می‌دهد. اما با گوش کردن به گام هنگ درام های مختلف، شما احساسات، حال‌ها و ذهنیت جدیدی را در خود کشف می‌کنید.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش