چگونه گیتار را کوک کنیم؟

 

یکی از مواردی که باید همه‌ی نوازندگان گیتار بدانند این است که چگونه گیتار را کوک کنیم و در واقع هر نوازنده‌ای چه مبتدی چه پیشرفته بایستی طرز کوک صحیح گیتار را بداند و همیشه با گیتار کوک ساز بنوازند تا گوش با صدای نا کوک عادت نکند و از این رو همیشه بایستی با صدای درست ساز نواخت امروز در این پست طرز کوک گیتار را به شکل ساده و آسان به شما آمزوش می‌دهیم.

 

چگونه گیتار را کوک کنیم

 

برای اینکه یاد بگیرید چگونه گیتار را کنیم بایستی ابتدا چند مورد را بدانید که در زیر با هم همه این موارد را می‌آموزیم.

 

ابزار تیونر برای گیتار
ابزار تیونر برای گیتار

 

تهیه تیونر

 

در ابتدا بایستی یک تیونر داشته باشید تیونر وسیله‌ای است که می‌توان صدای نت‌های مختلف را با آن سنجید و تنظیم کرد اخیرا اپلیکیشن‌های مخصوصی هم برای این کار وجود دارد و نیازی به خرید و تهیه تیونر نیست و می‌توانید اپلیکیشن آن را دانلود و روی گوشی خود نصب نمایید.

 

طرز کار با تیونر

 

پس از تهیه یا نصب تیونر، بایستی طرز کار با آن را یاد بگیریم؛ برای این کار با فشردن کلید روی تیونر می‌توانید آن را روشن کنید اگر خود تیونر را خریده باشید معمولا به همراه متونوم است که بایستی با کلید مربوطه که معمولا با حروف m/t به حالت مترونوم بروید.

در اپلیکیشن موبایل آن نیز کار راحت بوده و فقط کافی است برنامه را باز کنید.

در اینجا با نواختن هر سیم حروفی روی مترونوم ظاهر می‌شود که نشانگر نت مربوطه است که باید حرف مربوط به هر نت را بدانید.

 

اپلیکیشن تیونر برای گیتار
اپلیکیشن تیونر برای گیتار

 

حروف انگلیسی هر نت روی مترونوم

 

در اینجا با حروف انگلیسی سر و کار داریم نه با نام نت‌ها برای اینکه حروف را بشناسید کافی است از نت لا شروع کنید که با حرف A نشان داده می‌شود و باقی نت‌ها نیز به ترتیب b  c  d  e  f  g خواهند بود.

 

  • یعنی برای نت سی حرف b
  • برای نت دو حرف c
  • برای نت ر حرف  d
  • برای نت می حرف  e
  • برای نت فا حرف f
  • برای نت سل حرف g

 

به این ترتیب همه نت‌ها با حروف انگلیسی مربوطه نشان داده خواهند شد.

 

 

نت سیم‌های مختلف گیتار و حروف مربوطه روی تیونر

 

اکنون که حروف هم یاد گرفتیم وقت آن است که سیم‌ها را کوک کنیم ترتیب سیم‌های گیتار و نت‌های مربوطه به شکل زیر است سیم‌های گیتار به ترتیب از بالا نت‌های می ، لا ، ر ، سل ، سی و می هستند که حروف معادل آن ها به ترتیب می شود  e  a  d  g  b  e

 

طریقه کوک کردن گیتار

 

حالا که هم نت‌ها را می‌شناسید و هم نام حرفی آن‌ها را می‌دانید به ترتیب از سیم بالا شروع به کوک نمایید، به این ترتیب که سیم‌ها را یک به یک بنوازید و به حروف روی تیونر دقت کنید اگر حرف مربوطه نام همان نت بود که درست است و فقط می توانید با شل یا سفت کردنم سیم ، نشانگر تیونر را به وسط نزدیک کنید تا دقیق‌ترین حالت را داشته باشد.

ولی اگر حرفی که روی تیونر نشان داده شد با حرف مربوط به هر سیم درست نبود بایستی گوشی سیم را به حدی شل یا سفت کنید که به حرف مربوطه برسد و سپس آن را دقیق نمایید.

اگر حرفی که نمایش داده شد پایین تر از حرف مورد نظر بود باید سیم را سفت‌تر و اگر حرف بالاتر بود باید سیم را شل‌تر نمایید.

مثلا اگر می‌خواهید سیم اول را کوک نمایید که نت می است طبیعتا حرف مربوطه حرف  e است اگر مترونوم حرف  d را نشان داد چون این حرف پایین‌تر از حرف e  است باید سیم را سفت‌تر کنید و اگر مثلا حرف f  را نشان داد چون این حرف بالاتر از e  است باید سیم شل‌تر شود.

باقی سیم‌ها را نیز به این ترتیب کوک نمایید.

برای خرید انواع گیتار از فروشگاه تهران ساز، به صورت نقد یا اقساط بدون بهره، از این لینک استفاده کنید.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش