راهنمای نت خوانی برای کالیمبا

 

نواختن ساز کالیمبا نسبتا کار ساده‌ایست، حتی اگر پیش از این سازهای دیگری را می‌نواختید، نیازی به داشتن استاد هم نخواهید داشت، به شرط اینکه بتوانید به خوبی نت‌های آن را بخوانید.

ساز کالیمبا در حالت استاندارد 17 نت دارد که البته مدل‌هایی با تعداد نت بیشتر و یا کمتر هم وجود دارند، اما خیلی رایج نیستند. در این مقاله نیز به شما خواهم آموخت که چگونه می‌توانید نت‌های مربوط به ساز کالیمبا را بخوانید.

 

     * نکته: شما می‌توانید نت‌های کالیمبا را با اعداد 1 تا 7 هم یاد بگیرید، اما این روش به هیچ عنوان اصولی و دقیق نبوده و در آینده به شما کمکی برای پیشرفتتان نخواهد کرد؛ در نتیجه بهتر است نت خوانی به صورت استاندارد را بیاموزید.

 

 

چگونه نت‌های کالیمبا را بخوانیم؟

 

کالیمباهای 17 تیغه دارای 17 نت هستند و این یعنی گستره‌ی صوتی آنها به دو و نیم اکتاو میرسد. نت میانی در کالیمبا دو ( C ) نام دارد که بم‌ترین صدا را تولید می‌کند. البته امکان تغییر کوک ساز کالیمبا نیز وجود دارد که در مقالات بعدی مفصلا آن را توضیح خواهم داد.

 

 

اگر از نت میانی، یعنی دو، به سمت چپ و راست حرکت کنید صدا به ترتیب زیرتر خواهد شد و این یعنی نت می ( E ) زیرترین صدا را در کالیمبا تولید میکند.

 

ترتیب نت‌های موسیقی

 

در علم موسیقی هفت نت اصلی داریم که به ترتیب از راست به چپ اینگونه خوانده میشوند:

 

دورمیفاسللاسی
DoReMiFaSolLaSi
CDEFGAB

 

اما این نت‌ها زمانی معنا پیدا می‌کنند که روی خطوط حامل نوشته شوند؛ این خطوط که خطوط حامل نام دارند نت های موسیقی را  روی خطوط و بین خطوط حمل می کند. به این خاطر است که به آنها خطوط حامل گفته می شود.

پس برای نواختن ساز کالیمبا لازم است نت‌های موسیقی را از روی خطوط حامل بخوانید و همزمان به تیغه‌ی مورد نظر در سازتان ضربه بزنید.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید کلیدی‌ست که در ابتدای خطوط حامل قرار گرفته است؛ اگر این کلید همانند شکل زیر باشد، به آن کلید سل ( G ) گفته می‌شود، در غیر این صورت نت خوانی به شکل دیگری خواهد بود که برای سازهای دیگر کاربرد دارد.

 

 

تبلچر چیست؟

 

یک روش نت خوانی است که با این روش میتوان سریع‌تر نواختن یک آهنگ را یاد گرفت؛ در واقع تبلچر نقشه‌ای از کلیمبا را به ما نشان میدهد که بر مبنای حروف و اعداد روی تیغه‌ها هستند که میتوانید بفهمید به کدام زبانه‌ها برای نواختن یک آهنگ باید ضربه بزنید.

هر ستون تبلچر نشان دهنده‌ی یک تیغه‌ی کالیمبا است که شامل شکل‌های مختلف نت میباشد. تبلچر کالیمبا برای افرد مبتدی که علاقه به یادگیری و مرحله به مرحله کار کردن دارند مناسب است.

اما تبلچرها نسبت به نت‌ها محدودیت‌هایی دارند، از جمله اینکه در تبلچرهای عدد یا حروف میزان ضرب هر نت مشخص نیست و برای این که یک قطعه را بنوازید باید از قبل با ریتم آن آشنا باشید.

تصویر زیر، نمونه یک تبلچر مخصوص ساز کالیمبا است:

 

 

جمع بندی

 

نواختن ساز کالیمبا کار سختی نیست، با این حال اگر بتوانید آن را اصولی و با نت خوانی یاد بگیرید، قطعا می‌توانید مهارت بیشتری در نوازندگی این ساز پیدا کنید.

برای خرید انواع کالیمبا از برندهای مختلف و با بهترین قیمت، میتوانید به فروشگاه تهران ساز سر بزنید.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش