همه چیز در مورد ساز هنگ درام

 

از عمر مفید ساز هنگ درام حدود دو دهه میگذرد، اما با این وجود یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سازهای هزاره جدید به حساب می‌آید.

هنگ، هندپن، پنتام یا هنگ درام، نوعی از سازهای کوبه‌ای در طبقه‌ی خودصداهاست که برای نخستین بار در سال 2001 میلادی و در فستیوال موسیقی معرفی شد. به گفته سازندگان، برای ساخت هنگ درام از سازهای سنتی و بومی آمریکای جنوبی و آفریقا الهام گرفته شده است.

نسل اول ساز هنگ درام در مقیاس‌های مختلف و بین سال‌های 2001 تا 2005 تولید میشد و میتوانست تا 45 نوع صدای مختلف را تولید کند. بین سالهای 2001 تا 2004 این ساز 8 نت داشت، اما در سال 2006 مدل جدیدی معرفی شد که دارای 7 نت بود.

 

 

هنگ درام 7 نته نسل دوم این ساز نامیده میشد و دارای یک پوشش سطحی از برنج خاردار به روی فولاد نیتراته و یک حلقه برنجی در اطراف آن بود.

در این مقاله قصد دارم شما را با ساز محبوب هنگ درام آشنا کنم، پس با من همراه باشید ...

 

طراحی هنگ درام به چه صورت است؟

 

در نگاه اول این ساز شبیه سفینه‌های فضایی در فیلم‌های تخیلی و یا سپرهای جنگی دوران باستان است. این ساز از دو صفحه‌ بیضی شکل از جنس فلز تشکیل شده است، که به صورت قرینه به هم چسبانده می‌شوند.

قطر استاندارد این ساز 20 اینچ ( 52 سانتی متر ) و ارتفاع آن 9 اینچ ( 24 سانتی متر ) است. در سمت زیرین هنگ درام حفره‌ای وجود دارد که اصطلاحا آن را Gu مینامند. این حفره اجازه میدهد تا صدای باس، در اثر ضربه زدن به نت‌ها از طریق تشدید هوا و ارتعاش فلز به وجود بیاید. در بخش بالایی نیز بسته به نوع هنگ درام بین 7 تا 15 نت به صورت دایره‌ای حول مرکز ساز قرار گرفته‌اند.

 

 

تمامی نت‌های این ساز بر اساس دایره‌ی مرکزی که به آن دینگ (Ding) میگویند تیون میشوند.

 

دلیل قیمت بالای هنگ درام چیست؟

 

هنگ درام یکی از گران‌ترین سازها محسوب می‌شود، چرا که در سراسر جهان متقاضیان زیادی دارد، با این حال سازندگان این ساز به خاطر محدودیت های تولید، کمتر این ساز را درست می‌کنند. ساز هنگ درام به صورت دستی و در کارگاه‌های کوچک ساخته می‌شود و برای ساخت آن باید مراحل زیاد و سختی طی شود؛ قیمت بالای آن نیز به دلیل همین مراحل سخت و طولانی مدت در ساخت است.

رسیدن به نت‌ها با کوک درست، یکی از مراحل سخت فرآیند تولید هنگ درام است که معمولا با دستگاه مخصوص یا چکش کاری صورت می‌گیرد. در مجموع می‌توان گفت ساخت هنگ درام یک پروژه زمان بر است که دقت، مهارت و امکانات زیادی می‌خواهد تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت‌های آن به درستی ادا شود.

 

     خرید انواع هنگ درام با بهترین قیمت و به صورت اقساط بدون بهره

 

نکات مهم در نوازندگی ساز هنگ درام

 

 

در هنگام نواختن ساز هنگ درام، نباید انگشتر یا دستبندی در دستتان باشد، چرا که ممکن است این وسایل آسیب‌های جدی به ساز وارد نمایند. با توجه به این که این حفره‌ها خیلی حساس هستند، در صورتی که به این ساز در هنگام نواختن ضربه محکمی وارد شود، نت های ساز از کوک خارج می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت این ساز از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و به همین جهت باید به شکل ویژه‌ای هم از آن نگهداری کنید.

 

رایج‌ترین نوع هنگ درام کدام است؟

 

هنگ درام دارای کوک ثابت است یعنی مانند اکثر سازهای دیگر، به صورت دستی قابل کوک کردن نیست بنابراین این ساز به صورت دیاتونیک ( دارای نت هایی در یک گام مشخص ) ساخته می‌شود. نوع صدایی که از این ساز تولید می‌شود عموما با یکدیگر مشابه است و در صورت تمایل فقط می‌توانید گام مورد نظر خود را قبل از خرید انتخاب کنید، تا کوک ساز طبق سلیقه موسیقی و نیازتان باشد.

 

گام‌های هنگ درام

 

رایج ترین گام برای کوک هنگ درام ها معمولا در گام رِ مینور است، اما به این معنا نیست که مناسب ترین کوک می‌باشد. در واقع شما تعیین کننده این موضوع هستید زیرا بسته به این‌که چه موسیقی می‌نوازید یا در کنار کدام سازها همنوازی می‌کنید باید برای انتخاب کوک سازتان تصمیم بگیرید.

برای مثال در بین کلیدهای مختلف، کلید C معمولا بیشترین استفاده را در موسیقی دارد اما باز هم تاکید می‌کنیم انتخاب کوک هنگ درام بستگی به سلیقه و کاربرد شما دارد پس پیشنهاد می‌کنیم با صدای کوک‌های مختلف هنگ درام آشنا شوید تا راحت تر انتخاب کنید.

برای هنگ درام های رایج ۹ نت با کوک ر مینور نت بیس که دارای کوک ر یا D در قسمت مرکزی سطح ساز قرار گرفته و باقی نت‌ها دور این نت مرکزی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است هنگ درام ها گاهی به صورت سفارشی برای نوازندگان ساخته می‌شوند، که تا ۱۶ نت هم می‌توانند باشند و ۲ عدد نت بیس نیز دارند.

 

 

در اینجا به ۶ تا از رایج ترین گام‌های هنگ درام اشاره شده است:

  • Aeolian (minor)
  • Annaziska/Kurd (minor)
  • Hijaz (phrygian dominant)
  • Jibuk (mixolydian)
  • Romanian Hijaz (dorian #4)
  • Sabye (lydian)

 

تانک درام یا هنگ درام؟

 

به لحاظ ظاهری این دو ساز شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، در واقع تانک درام هم از خانواده هنگ درام به حساب می‌آید، اما ابعاد کوچکتر و تولید صدای کمتری دارد. به لحاظ شیوه‌های نواختن نیز این دو ساز کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

به زودی در یک مقاله مستقل به صورت کامل تفاوت‌های هنگ درام و تانک درام را برایتان خواهم گفت. برای خرید هنگ درام اینجا کلیک کنید

 

صدای هنگ درام چگونه است؟

 

صدای هنگ درام بسیار خاص و ویژه بوده و به علت جنس متفاوت و آرامش بخش، برای یوگا و ریلکسیشن نیز استفاده می‌شود. در ادامه ویدیوی نوازندگی با ساز هنگ درام را مشاهده خواهید کرد ...

 

 

از کجا هنگ درام بخریم؟

 

شما میتوانید هنگ درام‌های مختلف را با بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی تهران ساز خریداری کنید، همچنین با حضور در فروشگاه فیزیکی امکان تست ساز از نزدیک را هم خواهید داشت.

فروشگاه اینترنتی تهران ساز انواع هنگ درام را با بهترین قیمت و به صورت نقد یا اقساط بدون بهره برای شما فراهم کرده است.

 

  خرید هنگ درام با بهترین قیمت به صورت نقد و اقساط بدون بهره 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش